256477

تخریب های جهت دار علیه مرد خوشنام معدن کشور؛ وجیه اله جعفری چه کرد؟

دنیای معدن: این روزها برخی سایت های خبری در گزارشات سفارشی و یا بر اساس اطلاعات ناقص و نادرست مطالبی خلاف واقع پیرامون یکی از مدیران خوشنام صنایع معدنی کشور منتشر می کنند.

به گزارش دنیای معدن، حالا که زمزمه هایی از حضور وجیه اله جعفری در مسئولیتی اجرایی مطرح می شود، برخی رسانه ها که کمترین شناختی از حوزه معدن نیز ندارند، اخباری جهت دار و بر اساس اطلاعات غیرواقع و سفارشی را مخابره می‌کنند.

وجیه اله جعفری که بود و چه کرد؟

جعفری در وزارت صمت و بخش معدن مدیرکل بوده، معاونت معدنی وزیر ، مدیریت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و ریاست سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی بخشی از رزومه عملیاتی و اجرایی او در حوزه معدن و صنایع مرتبط بوده است.

جعفری درس خوانده معدن است و با این شرایط او هم از منظر علمی و هم تجربه و تخصص با این حوزه عجین است.

نگاه متوازن به همه ایران به خصوص استان های کمتر برخوردار 

یکی از اقدامات درخشان جعفری در دوران مسولیت ، اکتشاف معدن بزرگ مس و طلای جانجا در استان سیستان و بلوچستان بود که زمینه توسعه و اشتغال در این استان محروم را در پی خواهد داشت.

این معدن با ذخیره بزرگ در مقیاس جهانی که طی مزایده ای ومعادن، غدیر، گل‌گهر و چادرملو برنده آن شدند هم اکنون با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی در حال تدارک برنامه های اجرایی برای استخراج و بهره برداری است.

واگذاری مجتمع ها به بخش خصوصی که طبق قانون و اصل ۴۴ دولت مکلف به آن است در دوره جعفری نمود پیدا کرد. نتیجه این واگذاری و اعتماد، سرمایه گذاری عظیم بخش خصوصی و چند برابر شدن تولید و اشتغال زایی در این مجتمع ها شده است.

از دیگر اقدامات مهم جعفری می توان به حل چالش های عظیم کشور در این روزها که دامن همه صنایع را گرفته اشاره کرد.

 این روزها که موضوع آب در کشور به بحرانی و درجه یک  در کشور تبدیل شده ، شروع ۳ فاز جدید انتقال آب از دریا به کویر با راهبری ایمیدرو کاری بزرگ برای آینده صنعت و حیات کشور و حل مناقشات بین استانی بر سر مسأله آب به شمار می آید. 

از سوی دیگر قطعی برق تابستان صنایع معدنی را با چالش عظیمی روبرو ساخت و موجب تعطیلی چندماهه کارخانجات سیمانی و فولادی و گرانی هایی مرتبط با این اقلام شد، ایمیدرو در اقدامی هوشمندانه برای سرمایه گذاری در راستای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق و تفاهم با وزارت نیرو بخش اعظمی از ناترازی برق صنایع را در تابستان داغ سال‌های اخیر جبران کرده است.

طرح تام (تفاهم نامه  ۲۷ هزار میلیارد تومانی ایمیدرو با بانک های کشور)  به منظور ارائه تسهیلات به واحدهای معدنی و صنعتی راکد کشور از طریق منابع شرکت های بزرگ نیز از جمله گام های اساسی ایمیدرو برای مانع زدایی و پشتیبانی با مدیریت جعفری بود.

گذشته جعفری هم نشان داده وی مرد کارهای بزرگ است؛ روزی شرکت ایمپاسکو که وضعیت مالی مناسبی نداشت را تحویل گرفت و بعد از چندسال به عنوان یکی از شرکت های پرسود تحویل داد.

وی در تهیه تولید با اعتقاد راسخ به جانشین پروری، نیروی انسانی شایسته برای بخش معدن کشور تربیت کرد و همواره تلاش کرده در ایمیدرو و زیرمجموعه های آن نیز هر جا فشارهای سیاسی اجازه داده از انسان های متخصص این حوزه استفاده کند.

بدون شک حضور او به مدت چندسال در ایمیدرو خواهد توانست ریل گذاری مهمی برای آینده صنایع معدنی و توسعه کشور را رقم بزند. اگر جعفری این مسئولیت را بپذیرد این امر را باید اتفاق مثبت و  امیدوار کننده و خبری خوشحال کننده برای همه دلسوزان توسعه معادن و صنایع مرتبط در کشور دانست. 

البته بزرگترین ایراد وی همان گونه که برخی رسانه ها هم می گویند ؛ تبلیغ نکردن و عدم تمایل برای رسانه ای کردن اقدامات است چرا که وجیه اله جعفری معتقد است "خدا باید ببیند".

 

دیدگاهتان را بنویسید