256971

فولاد خراسان و توانایی تولید طیف متنوعی از اجزای زنجیره فولاد

دنیای معدن- شرکت فولاد خراسان طیف متنوعی از اجزای زنجیره تولید فولاد از گندله تا شمش و مقاطع ساختمانی را تولید می‌کند که تلاش می‌کند به قطب فولادی شرق کشور تبدیل شود. در دو سال اخیر این مجوعه توانسته با بکار گیری راهکار‌های مدیریتی از موانع عبور کرده و تولید را افزایش دهد.

به گزارش دنیای معدن، شرکت فولاد خراسان پس از تغییرات مدیریتی در بهمن 1401، روند تولید و اجرای پروژه های خود را سرعت بخشید تا بتواند به مهمترین قطب تولید فولاد در شرق کشور تبدیل شود و در کنار آن از فرصت موجود در این منطقه به جهت دسترسی به بازارهای شرق کشور استفاده داشته باشد.

 

برای تحقق همچنین اهدافی باید پروژه های توسعه سرعت و افزایش تولید محقق شود. بی شک در همین زمان یکی از مهمترین تصمیماتی که اخذ شد سرعت گرفتن اجرای پروژه کنسانتره سازی پس از تاخیر یک دهه ای آن بود.  فولاد خراسان با توجه به دسترسی به ذخایر سنگ آهن شرق کشور می تواند توسعه حداکثری را رقم زده و حضور پررنگی در بازار سرمایه و همچنین زنجیره ارزش فولاد داشته باشد. 

 

در یک سال گذشته این مجموعه موفق به رشد در فعالیت های خود شده است. اما دستیابی به این رشد دلایل زیادی را در بر می گیرد که جای بررسی و تحلیل دارد. شاید اولین دلیل را باید در نگاه مدیر عامل این مجموعه جستجو کرد. طهمورث جوانبخت که از فولاد مبارکه راهی فولاد خراسان شد نگاهی توسعه ای دارد که حالا آن را در این مجموعه پیاده کرده است. چنین نگاهی به سراغ رفع موانع موجود در مسیر تولید می رود. به همین دلیل فولاد خراسان توانسته روند رو به رشد خود را ادامه دهد.

 

اما این مجموعه از سال گذشته افزایش تولید را در دستور کار قرار داده است و با آغاز سال جدید در بحث تامین مواد اولیه و تجهیزات  با رشد 10 درصدی نسبت به سال قبل و رشد 28 درصدی نسبت به سال 1401 همره بوده است. همین موضوع نشان می دهد این مجموعه در دو سال اخیر تلاش بر آن داشته تا میزان تولید را با برنامه ریزی کارشناسی شده افزایش دهد. درواقع تمرکز بر تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز برای تولید از دیگر دلایلی است که باعث شده تا این مجموعه به سمت رشد بیشتر حرکت کند. 

 

در کنار این موارد فولاد خراسان در تلاش است تا هزینه های تولید و حمل و نقل خود را کاهش دهد. این موضوع با کاهش قیمت تمام شده منجر به افزایش قدرت رقابتی در بازارهای داخلی و صادراتی خواهد شد. این مجموعه صادرات به کشورهایی همچون همسایگان شرق کشور و ترکیه را در اختیار دارد که به هر میزان بتواند قیمت تمام شده خود را کاهش دهد قدرت رقابتی در بازار داخلی و خارجی آن افزایش پیدا می کند. 

 

اما در کنار دلایل یاد شده موضوع دیگر مدیریت بحث کمبود انرژی است که این مجموعه مانند دیگر فولادسازان با آن مواجه است.  فولادسازان در سال جاری با چالشی عمیق تر از سال گذشته در حوزه تامین برق در تابستان همراه بودند.

 

 اما فعالیت های فولاد خراسان نشان می دهد این مجموعه با تجربه ای که از سال گذشته کسب کرده است برنامه ریزی های خود را به صورت تدوین کرده که کمترین آسیب را از قطعی برق شاهد باشد.

 

 البته کمبود گاز در زمستان باتوجه به کاهش فشار در خط لوله شرق کشور نیز از چالش های دیگری است که این مجموعه با آن مواجه است اما نگاه کارشناسی توانسته جایگاه فولاد خراسان را در دو سال اخیر ارتقا داده و سهم بیشتری از بازار داخلی و صادراتی را به خود اختصاص دهد.

 

نکته مهم آن است که امروز سکاندار فولاد خراسان به دنبال توسعه حداکثری و پایدار در این مجموعه است و تا به این لحظه با عبور از موانع موفق به تحقق اهداف خود شده است. 

تیتر20

دیدگاهتان را بنویسید