254217

سهم ناچیز کردستان از بازگشت حقوق دولتی معادن

دنیای معدن: کردستان از استان‌های برتر معدنی کشور محسوب می‌شود به طوریکه طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی کشور در ۵۳ درصد از مساحت استان اجرا شده است.

به گزارش دنیای معدن، کردستان استانی با معادن غنی و سرمایه گذاری است که آینده ای بهتر را دارد.

 بر اساس آمار‌های اعلامی، درآمد حاصل از بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن استان در بازه زمانی چهار ساله، از ۱۰۰ میلیارد ریال به ۲ هزار میلیارد ریال افزایش یافته ولی از این رقم، مبلغ ناچیزی به استان برگشت و همین موضوع اعتراض نماینده شهرستان‌های قروه و دهگلان را در صحن علنی مجلس را برانگیخت.

نماینده مردم قروه ودهگلان در مجلس شورای اسلامی میگوید مردم از روند استخراج معادن گلایه دارند.

نوری، معاون امور اقتصادی استاندار کردستان هم در برنامه خبری صبحدم، از افزایش سهم کردستان از درآمد معادن خبر داد و میگوید جذب این درآمد‌ها به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: دولت مکلف است ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن را به مناطق معدنی اختصاص دهد تا صرف زیر ساخت‌ها و مصارف فوری شود.

اما با وجود فعالیت‌های اخیر واختصاص درامد‌های معادن به کردستان باز هم سوال این است چرا تا کنون در این زمینه کم کاری شده و آیا در آینده سهم استان از درامد معادن به طور کامل ایفا خواهد شد یا تنها عایدی مردم استان از معادن خدادادی غنیِ آلودگی وتخریب محیط زیست است!

در مجموع ۳۵۶ واحد معدنی دارای پروانه بهره‌برداری در استان وجود دارد که واحد‌های فعال از ۱۸ گونه ماده معدنی بهره برداری و مواد معدنی مانند طلا، نقره، آهن و دولومیت را استخراج می‌کنند.

برگشت حقوق وصولی دولت از معادن و انتقال حساب شرکت‌های فعال به استان، زمینه توسعه کردستان را فراهم می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید