254261

معاون وزیر صمت در گفتگوی اختصاصی با دنیای معدن مطرح کرد:

۶۵ سال فعالیت تهیه ۱۰۰ موضوع نقشه زمین شناسی

دنیای معدن- معاون وزیر صمت گفت : گذشت ۶۵ سال از عمر سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور موجب شد تا ۱۰۰ موضوع نقشه در قالب تولید اطلاعات پایه انجام شود که تهیه نقشه یک ۲۵۰ هزار به عنوان یک موضوع محسوب می شود.

علیرضا شهیدی به خبرنگار دنیای معدن توضیح داد: قرار است در چارچوب برنامه هفتم توسعه کشور ۲۶۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور تحت پوشش طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی قرار گیرد.

سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با هدف یکپارچه سازی اطلاعات و داده های مرتبط با حوزه علوم زمین کشور، راه اندازی پایگاه جامع علوم زمین کشور را با همکاری بخش های معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه خود دارد.

وی یاداور شد: نسبت به مواد معدنی موجود 

در کشور شناخت دقیقی وجود نداشت و همواره از ۶۸ نوع ماده معدنی سخن به میان می امد، اما سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بررسی دقیق این مهم ، تاکنون ۸۱ ماده معدنی را در کشور را مورد شناسایی قرار داده که ارزش اقتصادی دارد و هنوز هم امکان شناسایی مواد دیگری نیز وجود دارد.

وی اضافه کرد : موضوع خام فروشی مواد معدنی که مطرح می شود، ناشی از عدم شناسایی مواد ارزشمند همراه با سایر مواد معدنی است که برای نمونه می شود از بزرگترین معدن کرومیت کشور ( فاریاب ) که تا سه درصد در آن وانادیوم وجود دارد ، این مواد یا داخل باطله هدر می رود یا صادر می شود.

وی خاطرنشان ساخت: سهم قابل توجهی از مواد معدنی کشور در حوزه مصالح ساختمانی است که از جمله شن و ماسه ، سنگ ، گچ ،آهک و...حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد ذخایر فلزی وجود دارد.

ایران در بین پنج کشور شاخص جهان در بخش ذخایر معدنی قرار دارد و حدود پنج هزار معدن فعال در سطح کشور فعالیت دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید