254325

چند ایراد رایج عامل عدم اجرای مناسب پروژه های بزرگ صنعتی

دنیای معدن: مدتی است که پروژه های بزرگ صنعتی در زمان اجرا ، دچار چالش هایی می شوند که برنامه زمانی و کیفیت مورد نظر کارفرمایان را دچار خدشه جدی قرار می دهند. . این چالش ها از زمان تهیه اسناد مناقصه و انتخاب پیمانکار شکل می گیرند که به مرور زمان در زمان اجرای پروژه ، مشکلات با سابقه قبلی در اسناد و بدون راه حل مناسب ایجاد می گردد.

 نویسنده: ایرج فاضل بخششی

 در یک پیمان اجرای پروژه، سه پایه مهم تعریف می شوند که صاحب کار، بر اساس آنها می تواند انتظار رسیدن به یک هدف تعریف شده را داشته باشد این  سه عامل اساسی، شرح خدمات و محدوده آن ، قیمت قرارداد و زمان است.

 در دنیای امروز بخش خصوصی سرمایه گذار همواره نگران هزینه کرد ساخت پروژه تعریف شده در سازمانش است. او قراردادی را نمی پذیرد که  یکی از این سه عامل از نظرش به درستی تعریف نشده باشند و یا در زمان اجرای قرارداد ، امکان خدشه بر این عوامل وجود داشته باشد. به همین سبب  از نظر یک سرمایه گذار ،برگزاری مناقصه با کاستی های زیاد ، بدون مذاکرات شفاف سازی و یا انتخاب پیمانکاری که دارای توانایی های لازم برای انجام کار نیست،  فعالیتی نادرست است که نباید آغاز شود.

 

ب) معرفی سازندگانی که به دلایل تحریم با کشور ایران همکاری نمی کنند

به دلایلی خارج از بحث این یادداشت ، کارفرمایان و مشاوران اسامی سازندگانی را در قرارداد می گذارند  که برای همگان مشخص است که تامین کالا برای کشور ایران را انجام نمی دهند. وجود نام این سازندگان و گاهی استناد به گفته واسطه ها مبنی بر تامین کالا از این شرکت ها سبب می شود. پیمانکار منتخب و کارفرما از روزهای نخست آغاز پروژه وارد چالش شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید