254602

تلاش برای پایان تسلط قیمتی چین

دنیای معدن: رئیس یک گروه حمایت‌شده از اتحادیه اروپا گفت که اروپا به سیستمی برای تعیین قیمت مواد معدنی حیاتی موردنیاز برای انتقال انرژی نیاز دارد که به چین که بر بخش عمده‌‌‌ای از بخش جهانی تسلط دارد، وابسته نیست.

به گزارش دنیای معدن، عرضه بیش از حد و قیمت پایین موادی مانند لیتیوم، کبالت و خاک‌‌‌های کمیاب جریان نقدینگی استارت‌آپ‌‌‌های غربی را کاهش می‌دهد و رقابت با چین را دشوار می‌کند.

برند شفر، مدیرعامل EIT RawMaterials به رویترز گفت: اروپا باید یک پلتفرم مواد حیاتی طراحی کند که دارای مکانیزمی برای قیمت‌گذاری است که منعکس‌‌‌کننده وضعیت عرضه و تقاضا در اروپا باشد.

او در مصاحبه‌‌‌ای در حاشیه مجمع جهانی مواد در پاریس گفت: «گاهی اوقات یک تصمیم اداری در چین می‌‌‌تواند مسیر و روند قیمت‌گذاری را تغییر دهد و تمام فرضیاتی را که کسی برای سرمایه‌گذاری در مواد خام انجام داده است از بین ببرد. این باید تغییر کند.»

 

شفر همچنین خواستار ایجاد صندوق اکتشاف برای تقویت استخراج معادن مواد معدنی حیاتی در اروپا شد. این مبلغ نباید فقط چند میلیون (یورو) باشد؛ باید یک‌میلیارد یا رقمی بالا باشد.

EIT RawMaterials اتحادی متشکل از بیش از ۳۰۰شرکت، دانشگاهیان و سایر افراد درگیر در این بخش را رهبری و به اجرای طرح اتحادیه اروپا برای تامین مواد خام موردنیاز به‌منظور برآورده کردن هدف بلوک برای انتشار خالص گازهای گلخانه‌‌‌ای تا سال ۲۰۵۰ کمک می‌کند. قانون مواد خام حیاتی اتحادیه اروپا یک قانون جدید است که هدف آن تضمین تامین ایمن و پایدار مواد خام حیاتی (CRM) برای اتحادیه اروپاست. این قانون در مارس ۲۰۲۳ توسط کمیسیون اروپا پیشنهاد شد و مورد مذاکره بین پارلمان اروپا و شورای اروپا قرار گرفت. این قانون، اهدافی را برای بلوک تعیین می‌کند که تا سال ۲۰۳۰ استخراج، بازیافت و پردازش مواد معدنی از جمله لیتیوم و مس را انجام دهد.

شفر گفت این خطر وجود دارد که عدم‌اطمینان سیاسی می‌‌‌تواند برداشتن گام‌‌‌های بعدی برای دستیابی به این اهداف را به تاخیر بیندازد. او با اشاره به انتخابات اخیر در فرانسه و پارلمان اروپا به‌علاوه بی‌‌‌ثباتی سیاسی در آلمان گفت: «این بحث در هاله‌‌‌ای از ابهام است. ما در کمیسیون و اروپا در یک دوره گذار هستیم.»

باید شرایط را مدیریت کنیم، نمی‌‌‌توانیم زمان را از دست بدهیم. شفر افزود: EIT RawMaterials یک آژانس بی‌‌‌طرف و غیرسیاسی است که می‌‌‌تواند نقشی کلیدی در کمک به ایجاد تغییرات موردنیاز ایفا کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید