255724

پیش‌بینی رشد ۱۳ درصدی معادن استان زنجان در برنامه هفتم توسعه

دنیای معدن- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: امسال در برنامه هفتم توسعه رشد ۱۳ درصدی برای معادن برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش دنیای معدن، مجید گلشنی‌منفرد در گفت‌وگویی، با بیان اینکه سرمایه‌گذاری و بازگشت سرمایه در حوزه معدن زمان‌بر است، اظهار کرد: با مزایده‌هایی که سال گذشته در استان داشتیم رشد معادن به حدود ۱۱ رسید. 

وی با اشاره به اینکه مقرر شده بود سال گذشته سرمایه‌گذاری بخش اکتشاف معدن به ۴۵۰ میلیارد تومان برسد که خوشبختانه بیش از این مقدار محقق شد، عنوان کرد: تحقق رشد ۱۳ درصدی برای امسال با چالش‌هایی مواجه خواهد بود و کمی انحراف از برنامه‌ها را داریم اما امیدواریم این مهم نیز محقق شود. 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه تحقق و توسعه رشد با درصدهای بالا و پی‌درپی ملزم به تلاش و پیگیرهای بیشتر است، ادامه داد: نگاه ما این است که در حال حاضر وضعیت فعلی در بحث معادن را تعیین و تکلیف کنیم‌.  

او با بیان اینکه اعتقاد دارم که از معادن بهره‌وری زیادی نمی‌شود، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱، حدود ۴۶۰ معدن در استان داشتیم که صرفا ۱۰۹ معدن از آن فعال بود. از این رو تصمیم بر این شد که صدور پروانه جدید نداشته باشیم و معادن راکد را به چرخه بازگردانیم که تاکنون این میزان را ۲۰۷ معدن فعال رسانده‌ایم. 

مدیرکل صمت استان زنجان با اشاره به فعال‌سازی یا سلب صلاحیت معادن غیرفعال، افزود: ۳۷ معدن ابطال سلب صلاحیت و به افراد دیگر واگذار شده‌اند. 

وی با اشاره به اهمیت توسعه صنایع معدنی و بحث فرآوری، اذعان کرد: اگر مانعی در مسیر تحقق رشد باشد همین مسئله فراوری است چرا که صنایع معدنی نیز به موازات رشد بایستی حرکت کند عل‌الخصوص در ماده‌های غیرفلزی این بحث حائز اهمیت بیشتری است.

گلشنی تصریح کرد: صرفا بخش خردایش و دانه‌بندی یا صدور پروانه اکتشاف به تنهایی منجر به رشد نمی‌شود و در نظر گرفتن صنایع پایین‌دستی رشد اقتصادی معادن را به همراه دارد. 

وی با اشاره به تعیین و تکلیف پهنه‌های سال‌های ۹۲ - ۹۱ در استان، افزود: برای شرکت ایمدرو پروانه اکتشاف ۱۱ نقطه امیدبخش و برای شرکت تهیه و تولید ۴ نقطه امیدبخش با پیگیری‌های مداوم حاصل شد. همچنین به همت رئیس جمهور شهید، مناطق مشکین (دارای مشکل محیط‌زیستی) احصا و موانع برخی از این مناطق رفع شد.  

مدیرکل صمت استان زنجان خاطرنشان کرد: امیدواریم با پیگیرهای انجام شده پروانه بهره‌برداری معدن طلای زنجان (گولوجه) امسال صادر شود. 

 

دیدگاهتان را بنویسید