256966

باطله‌های معدنی، ثروتی در دسترس

دنیای معدن- باز فرآوری باطله‌های معدنی، بالفعل کردن ثروتی انبوه است که در هر ذخیره حدود ۳ میلیارد تن بر آورد شده است یعنی رقمی دست کم بیش از ۲ هزار همت را می‌توان از این باطله‌ها بدست آورد.

به گزارش دنیای معدن، کارشناس فراوری مواد معدنی گفت: این بودجه می‌تواند برای رفع مشکلات کشور و اشتغالزایی مثمر ثمر باشد و ویژگی مهم باطله‌های معدنی این است که با یک حرکت امکان استحصال و دستیابی به آن وجود دارد.

راضی، باطله‌های معدنی را به سه گروه تقسیم بندی کرد وافزود: گروه اول باطله‌هایی هستند که درهمان مرحله استخراج که باید باطله برداری انجام شود‎, ایجاد می‌شود که پیشتر عدد باطله برداری یک به سه بود‎‌‌؛ یعنی اگر ۱۰۰ میلیون آنومالی ما بود, ۳۰۰ میلیون برداشت خاک باطله داشتیم، این درحالی است که در حال حاضر این رقم به یک به بیست هم رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه این باطله‌های نباتی متولی آن منابع طبیعی هستند، گفت: این باطله‌ها، خاک‌هایی هستند که میلیون‌ها سال طول کشیده تا به خاک نباتی تبدیل شده و لذا استفاده مجدد از آنها ضروری است.

کارشناس فراوری مواد معدنی افزود: باطله نوع دوم خا کهایی است که برای پرعیارسازی یا پیش فراوری قابلیت استفاده وبازفراوری دارد.

راضی با بیان اینکه در صنایع معدنی کشور با استفاده از دستگاه خردایش، این آنومالی را به عیار مطلوبی می‌رسانیم، افزود: برای این مطلوب یک پیش فراوری اولیه لازم است، که در نتیجه باطله نوع دوم در این مرحله به وجود می‌آید.

وی همچنین ادامه داد: باطله نوع سوم باطله‌ای است که بعد از انجام مرحله کنستانتره، فلوتاسیون و لیچینگ ایجاد می‌شود که در واقع این باطله همان باطله هدف ما ست که ارزش زیادی دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید