256034

تکرار انفجارها ووعده‌‌ها/آقای مسئول،حادثه بعدی کی رخ می‌دهد؟

دنیای معدن: با مرور حوادث متعدد مرگبار قبلی در معادن زغال سنگ و وعده‌هایی که مسئولان پس از وقوع حادثه می دادند، دریافتیم که حادثه انفجار شب گذشته معدن زغال سنگ طبس آخرین حادثه احتمالی از این دست نخواهد بود، چون طبق معمول نه علت حادثه بیان و نه مشکل حل می شود.

 

به گزارش دنیای معدن از تسنیم، درپی انفجار شب گذشته در معدن زغال‌سنگ طبس بیش از 50 کارگر این معدن جان باختند و تعداد مصدومان به 22 نفر رسیده‌است . این حادثه در پی انفجار گاز متان در 2 بلوک B و C معدن طبس، اتفاق افتاده است.

در زمان حادثه انفجار 69 کارگر در بلوک C و B این معدن زغال‌سنگ در طبس مشغول کار بودند که جسد 20 کارگر از بلوک B خارج و تمام 30 کارگر محبوس در بلوک C  جان باخته اند.

آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به وقوع حادثه انفجار گاز متان در 2 بلوک B و C ، گفته است:  این معادن حدود 2 کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند، اما از آنجایی‌که کارگاه‌ها برای تامین نیرو و امکانات با یکدیگر ارتباط دارند خروجی گاز به هر 2 مسیر منتشر شده است.

وی ادامه داد: غلظت گاز بلوک C بسیار بالا است و تا بلوک B به طور کامل باز نشود امکان تخلیه گاز بلوک دیگر به دلیل غلظت بالا با مکنده‌ها نیست و اگر این کار انجام شود ممکن است گاز مکش پیدا کرده و سلامت افرادی که در بلوک B هستند به خطر می‌افتد.

  

صمدی دبیر انجمن زغال‌سنگ در رابطه با این حادثه به خبرنگار تسنیم می‌گوید: این معدن یکی از بهترین معادن از نظر رعایت مسائل فنی و ایمنی بود که در 20 سال اخیر حتی یک اخطار ایمنی هم نداشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد صاحبان این معدن یک شخص نیست بلکه تعدادی متخصص معدن سهامدار آن هستند و بهترین تجهیزات را وارد  کرده‌اند.

وی افزود: قضاوت در مورد حادثه خیلی زود است اما تجربه 30 ساله من  می گوید دلیل این حادثه با این ابعاد وسیع ناشی از تساعد آنی گاز بوده است. ممکن است معدن کار 30 سال کار کند و تجمع گازها در دیواره های معدن وجود داشته باشد و اتفاق خاصی نیفتد اما گویا حادثه معدن طبس در یکی از کارگاه ها  بالای سر کارگران به وجود آمده و انفجار به حدی وسیع بوده که تعداد کشته ها و آسیب دیدگان آمار بالایی دارند، حتی مدیر ایمنی این معدن هم در این حادثه فوت کرده است.

 دبیر انجمن زغال‌سنگ با تأکید بر اینکه کلاً معادن زغال سنگ با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: اما در مورد این معدن نمی توان نبود تجهیزات را علت حادثه بیان کرد. ولی نکته مهم اینجاست دولت باید فکر اساسی برای معادن زغال سنگ کند. از یک طرف زغال سنگ منبع بزرگ انرژی است و  نمی توان از خیر آن گذشت  و از طرف دیگر باید فکری به حال ایمنی معادن کرد.

به گزارش تسنیم، در طول یک دهه اخیر حادثه‌های مختلفی در معادن زغال سنگ به وجود آمده که جان بسیاری از کارگران را گرفته است. به اعتقاد  فعالان معدنی از مهم‌ترین چالش‌های معادن زغال‌سنگ نبود معیار شفاف برای تعیین قیمت زغال‌سنگ، ایمنی پایین معادن، عدم به‌کارگیری تکنولوژی و ماشین‌آلات روز دنیا در بهره‌برداری از معادن جهت تولید کنسانتره زغال‌سنگ با کیفیت قابل قبول و ویژگی‌های زمین‌شناسی معادن زغال‌سنگ ایران است که مشکلات زیادی را برای معدن‌کاران زغال‌سنگ و مصرف‌کنندگان این محصول ایجاد کرده است.

اما نکته مهم اینجاست در هر سال با بروز حادثه های مختلف این مشکلات بازگو و مسئولین وعده های بسیاری برای حل آنها بیان کرده اند اما در عمل خبری از حمایت معادن زغال سنگ نیست و هر ساله جان کارگران در این معادن با خطر روبه رو است.

از میان حوادث بزرگ معادن زغال سنگ باید به انفجار معدن زغال‌سنگ یورت در 13 اردیبهشت 1396، اشاره کرد که جان بیش از 42 کارگر این معدن را گرفت. بعد از وقوع حادثه انفجار معدن زغال سنگ آزاد شهر، حسن روحانی رئیس جمهور وقت برای بررسی دقیق تر وضعیت این حادثه به منطقه آزادشهر استان گلستان سفر کرد و در نهایت دستوراتی را درباره این حادثه از قبیل رسیدگی فوری به موضوع وضعیت پرسنل صادر کرد.

وی هم چنین طی دستوری از کمیته حقیقت یاب خواست تا عوامل موثر و افراد مقصر در این حادثه را شناسایی و طبق قوانین با آنها بر خورد کنند. اما با گذشت چند سال از وقوع این حادثه بنا به گفته فعالان معادن زغال سنگ متاسفانه هیچ کدام از نامه‌ها پاسخ داده نشد و حتی ایمیدرو نیز هیچ صحبتی مبنی بر حمایت از این حوزه را مطرح نکرد. گویا اصلا اراده ای برای حمایت از معادن زغال سنگ وجود ندارد و فعالان این حوزه محکوم به فعالیت آن هم در سخت‌ترین شرایط هستند.

در خرداد همان سال نورقلی پور عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در رابطه با حادثه یورت اعلام کرد گزارش تیم حقیقت یاب حادثه معدن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شد ولی این گزارش نهایی نیست و تاکنون علل دقیق فنی حادثه از طریق این کمیته مشخص نشده‌ است. در نهایت  آبان‌ ماه 1396، رئیس کل دادگستری استان گلستان اعلام کرد براساس جمع‌بندی گزارش کمیته حقیقت‌یاب، مقصر حادثه کارفرما است اما در مورد حادثه توضیحات بیشتری برای اطلاع مردم بازگو نشد و در آخر مشخص نشد دقیقا چه تخلفاتی صورت گرفته و چه برخوردی با متخلفین انجام شده است.

 در ادامه بخشی از اتفاقات چند سال اخیر در معادن زغال سنگ را مورد بازخوانی قرار می دهیم، حوادثی که فقط به اعلام خبر آن اکتفا شد و در نهایت معلوم نشد دولت برای جلوگیری از بروز حادثه در معادن زغال سنگ چه تدبیری را به کار گرفته است.

10 خرداد 1403 :  ریزش معدن زغال سنگ آبنیل در روستای بی بی حیات کرمان 6 نفر حادثه دیدند. متاسفانه در این واقعه یک نفر فوت و ٢ نفر دیگر مصدوم شدند.

29 اردیبهشت 1403: ریزش معدن زغال سنگ در منطقه طغرالجرد شهرستان کوهبنان . در این حادثه یکی از نیروهای معدن اصلی شرکت زغال سنگ منطقه طغرالجرد جان‌باخت.

20 شهریور 1402: جان باختن 6 کارگر در انفجار معدن زغال‌سنگ البرز شرقی در طزره‌ دامغان که باعث شد حتی رئیس مجلس شورای اسلامی برای بررسی علل وقوع حادثه معدن زغال‌سنگ البرز مأموریت ویژه ای به کمیسیون صنایع بدهد.

10 ابان ماه 1401: در حادثه ریزش معدن زغال سنگ پابدانا شهرستان کوهبنان دو کارگر معدن جان باختند که به گفته مسئولان علت این حادثه در دست بررسی است.

17 اردیبهشت 1400: در پی وقوع حادثه ریزش تونل 42 و k13 زغال‌سنگ البرز شرقی در منطقه طزره دامغان و جان باختن 2 کارگر این معدن، فعالیت در این کارگاه از معدن زغال‌سنگ تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.

22 شهریور 1400: حادثه ریزش تونل معدن ذغال سنگ هجدک در بخش کوهساران راور منجر به جان باختن کارگر 35 ساله این معدن شد.

16 شهریور 1399: حادثه ریزش در معدن تونل شماره 2 ذغال سنگ هجدک شهرستان راور در استان کرمان 4 کشته و یک مصدوم داشت.

 "غلظت بالای گاز مونواکسید کربن در تونل‌های معدن"، "نبود تجهیزات ایمنی" و "نبود تیم امداد" علت اصلی این حوادث اعلام شده اما سوال اینجاست مسئولانی که می دانند معادن ایمنی ندارد چرا به کارفرما مجوز بهره برداری می دهند! چرا بودجه ای برای تجهیز این معادن تخصیص داده نمی شود! مگر نه اینکه وزارت صمت باید بودجه مشخصی را برای ایمنی معادن تخصیص دهند این منابع به کدام سمت می رود که به معادن زغال سنگ نمی رسد؟

صمدی دبیر انجمن زغال سنگ در این باره تأکید کرده، دولت در سال گذشته یک ریال هم برای ایمنی معادن بودجه تخصیص نداده و فقط بخش خصوصی به سختی تجهیزات خود را تأمین می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید