256732

ارجاع پرونده معدن طبس به کارشناسی

دنیای معدن: سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به جان باختن ۵۲ نفر در حادثه معدن زغال سنگ طبس با تاکید بر اینکه قوه قضاییه با همه قصورها برخورد خواهد کرد، گفت: برای پرونده قرار ارجاع به کارشناسی صادر شده است و به محض وصول نظر کارشناسی رسیدگی‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش دنیای معدن اصغر جهانگیر روز یکشنبه در دوازدهمین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به برگزاری هشتمین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم با موضوع کالاهای سلامت محور در روز سه‌شنبه ۱۷ مهر، اظهار داشت: در دوران فراگیری کرونا مدافعان عرصه سلامت چه خدمات بزرگی به مردم داشتند و قدردان زحمات آنها هستیم؛ از این‌رو بیان چالش‌های حوزه دارو، ملزومات و تجهیزات پزشکی به معنای نادیده انگاشتن خدمات این قشر نیست.

وی ادامه داد: علت برگزاری این نشست موضوعات فراقوه‌ای بود از سوی دیگر اجرا نشدن کامل قوانین همچنین جلوگیری از قاچاق دارو در بازار سیاه و تاکید بر نظارت بیشتر بر زنجیره دارو از دیگر علل برگزاری هشتمین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم با موضوع کالاهای سلامت محور در روز سه‌شنبه ۱۷ مهر بود.

جهانگیر اضافه کرد: عدم ثبت فرآیندهای دارویی در سامانه و کنترل اصالت منجر به نشتی در این حوزه شده بود و قانونگذار هر گونه توزیع عرضه و فروش دارو که باید در سامانه ثبت شود جرم انگاری کرده و با متخلفان طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخورد خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: ۸۰۰ بیمارستان به سامانه‌های رهگیری دارو متصل شدند و ۳۰۰ بیمارستان هنوز به این سامانه‌ها متصل نیستند؛ همچنین در خصوص بیمه‌ها؛ اکنون به غیر از بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی برای ثبت اطلاعات درمان سرپایی و بستری سایر بیمه‌ها اطلاعات خود را در سامانه رهگیری ثبت نکرده‌اند.

ارجاع پرونده حادثه معدن طبس به کارشناسی 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده حادثه معدن طبس ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های جانباختگان اظهار داشت: در این حادثه ۵۲ نفر جان باختند؛ علاوه بر رسیدگی قاطع و به موقع، دستگاه قضایی اعتقاد دارد که با اقدامات پیشگیرانه نباید اجازه دهیم که این موارد تکرار شود.

وی ادامه داد: اکنون برای پرونده قرار ارجاع به کارشناسی صادر شده است و به محض وصول نظر کارشناسی رسیدگی‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

جهانگیر خاطرنشان کرد: البته بازرسان اداره تعاون طبس گزارش داده‌اند که علت وقوع حادثه عدم اجرای مقررات کار در معدن بوده است همچنین مقررات مربوط به تجهیز معدن و اخذ تاییدیه‌های سالانه یا اندازه‌گیری میزان گاز در شروع هر نوبت کاری و شبکه تهویه معدن قانون رعایت نشده است و اکنون کارشناسان در حال بررسی هستند.

وی تاکید کرد: قوه قضاییه با همه قصورها و تقصیرها برخورد خواهد کرد تا حقوق جانباختگان احقاق شود.

آخرین وضعیت‌ پرونده معدن شازند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده شازند گفت: در خصوص پرونده معدن شازند تعداد ۴ نفر از کارگران بعد از ریزش معدن زیر آوار محبوس شدند و بعد از فعالیت تیم تجسس سه نفر از زیر آوار بیرون کشیده شد.

وی ادامه داد: برای این موضوع پرونده قضایی تشکیل شد و مالک معدن تحت پیگرد قانونی قرار گرفت؛ با توجه به ریزش سنگین آوار یک نفر در زیر آوار مانده است که احتمال فوت او می‌رود که جسد او هنوز پیدا نشده و فعالیت این معدن به دلیل احتمال ریزش مجدد با کندی صورت می‌گیرد.

جهانگیر با بیان اینکه پرونده شازند بعد از تکمیل نتایج به مرجع قانونی ارجاع می‌شود، افزود: پرونده در وضعیت کارشناسی است و هنوز درصد مقصرین این پرونده مشخص نیست.

وی اضافه کرد: دادستانی کل در نامه‌ای به وزیر صمت با توجه گزارش معدن دامغان مقرر کرد تا دفتر بررسی معادن پرریسک که تا پیش از این موجود بوده اما منحل شده در وزارت صمت مجدداً فعال شود تا نظارت بر معادن پرریسک شکل گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید