228926

بازار سنگ آهن و فولاد در 31 ژانویه

دنیای معدن: معاملات آتی سنگ آهن علیرغم کاهش سرعت فعالیت های ساخت و ساز به دلیل تعطیلات یک هفته ای چین، در پی جو صعودی بازار ناشی از تقاضای پس از سال نو قمری افزایش یافت.

به گزارش دنیای معدن، معاملات آتی بورس کالای دالیان DCE برای تحویل در ماه می در جلسه معاملاتی صبح امروز دوشنبه 31 ژانویه با 7.59 درصد یا 58.50 یوان (9.20 دلار) افزایش روزانه به 829 یوان در هر تن (130.33 دلار) رسید.

معاملاتی آتی میلگرد نیز در طول جلسه معاملاتی صبح امروز با اندکی افزایش معادل 2.83 درصد یا 133 یوان (20.91 دلار) رشد روزانه به 4829 یوان در هر تن (759.16) رسید.

گمانه زنی ها و سفته بازی ها در بازار منجر به عدم تطابق میان بازار کاغذی و فیزیکی شده است چراکه Mysteel برآورد کرده که حدود 73 درصد از 14 هزار و 890 پروژه های مسکن و زیرساختی در سراسر چین به دلیل فصل تعطیلات متوقف شده باشند.

توقف پروژه های ساخت و ساز در سراسر شمال چین حتی بیشتر است و بیش از 90 درصد تخمین زده می شود درحالی که در اطرف مرکز و جنوب چین تنها حدود 80 درصد پروژه های ساختمانی تعلیق شده اند.

تاکنون پروژه های ساختمانی این کشور بیش از 60 درصد مصرف فولاد را به خود اختصاص می دادند و بسیاری از کارخانه ها فعالیت های ذخیره سازی مجدد موجودی سنگ آهن خود را قبل از تعطیلات طولانی مدت انجام داده اند.

محموله های سنگ آهن فاین متوسط عیار به ویژه فاین های متوسط عیار تخفیف دار همچنان حمایت عمومی مصرف کنندگان نهایی را جلب می کنند، اگرچه اخیرا با توجه به گمانه زنی ها در بازار در مورد بهبود تقاضا پس از تعطیلات سال نو قمری، تاحدودی بهبود در پرمیوم PBF مشاهده می شود.

از اینرو برخی منابع تجاری انتظار دارند که خریدهای سنگ آهن در هفته سوم فوریه آغاز شود زیرا اعتقاد بر این است که اکثر کارخانه ها در میان محدودیت های تولید فولاد در استان هبی به عنوان بزرگترین مرکز فولادسازی چین، دارای موجودی کافی برای هفته دوم فوریه و بلافاصله بعد از تعطیلات هستند.

در این میان همچنان برخی ابهامات و عدم اطمینان هایی در بازار درباره تقاضای پس از تعطیلات وجود دارد زیرا سیاست گذاران پکن درمورد دستورالعمل تولیدات معدنی و فولاد خام برای امسال سکوت کرده اند اما ممکن است پس از تعطیلات این سیاست ها واضح تر شوند.جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید