255775

تغییر مسیر قیمت سنگ‌‌‌آهن

دنیای معدن-هاجر شادمانی : بهای سنگ‌‌‌آهن در بازارهای جهانی، در آخرین روز معاملاتی هفته قبل (جمعه، ۱۳سپتامبر ۲۰۲۴)، با تغییر جهت از مسیر ریزش، به بالاترین سطح هفته رسید. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد برخی امیدواری‌‌‌ها و پیش‌بینی‌‌‌ها درخصوص افزایش تقاضا و رشد مصرف فولاد در سال ۲۰۲۵، عامل رشد قیمتی بهای سنگ‌‌‌آهن در معاملات پایان هفته اخیر است. هرچند هنوز هم بهای هر تن سنگ‌‌‌آهن در معاملات جهانی زیر کف حمایت ۱۰۰دلاری قرار دارد.

به گزارش دنیای معدن، براساس آمارهای جهانی، قیمت محموله‌‌‌های سنگ‌‌‌آهن با محتوای آهن 62‌درصد در معاملات دیروز، جمعه 13سپتامبر 2024 (آخرین روز معاملاتی هفته قبل)، به محدوده 93دلاری رسید که این میزان بالای سطح یک‌هفته اخیر قیمت‌ها در این بازار است. در هفته معاملاتی اخیر، برخی روزها از جمله 10سپتامبر، بهای هر تن سنگ‌‌‌آهن در بازار جهانی، مقاومت 90دلاری را نیز از دست داد، اما در معاملات پایان هفته کانال 90دلاری احیا شد و معاملات روز جمعه بازار سنگ‌‌‌آهن جهانی، با قیمت‌های حول و حوش 93دلار به‌ازای هر تن به کار خود پایان داد.

تحلیل‌‌‌های جهانی نشان می‌دهد قیمت محموله‌های سنگ‌آهن با محتوای آهن 62‌درصد در حالی در آخرین روز هفته معاملاتی قبل به حدود 93دلار  به‌ازای هر تن رسید که این خزش آرام قیمتی و تغییر مسیر در بهای سنگ‌آهن در بحبوحه ایجاد امیدهای دوباره برای اعمال محرک‌های تازه از سوی مصرف‌کننده اصلی سنگ‌‌‌آهن یعنی چین رخ داده‌است. به گزارش وب‌سایت خبری و تحلیلی Trading economics، رئیس‌جمهور شی جین پینگ، چین را ترغیب کرد تا برای دستیابی به اهداف و وظایف توسعه اقتصادی و اجتماعی سالانه خود تلاش کند و امیدهای بازار را برای محرک‌های بیشتر افزایش دهد. همچنین، در گزارشی که از سوی بلومبرگ منتشر شده است، چین قرار است تا اوایل ماه پیش‌‌‌رو نرخ بهره بیش از 5تریلیون دلار وام مسکن معوق را کاهش دهد. در همین حال، داده‌های بخش صنعت مربوط به دومین اقتصاد بزرگ دنیا (چین)، نشان داد موجودی محصولات فولادی نهایی که توسط معامله‌گران چینی نگهداری می‌شود، برای نهمین هفته متوالی کاهش یافت و به پایین‌ترین حد در هشت‌ماه گذشته رسید. از سوی دیگر، برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه فدرال‌رزرو ایالات‌متحده همچنان می‌تواند در هفته آینده کاهش فوق‌العاده 0.50واحد درصدی نرخ بهره را ارائه دهد، باعث افزایش قیمت در بازارهای جهانی سهام و کالا در روزهای پایانی هفته معاملاتی گذشته شد.

 

غلبه امیدواری‌‌‌های کوتاه‌مدت

منابع دیگر خبری و تحلیلی همچنین از چشم‌انداز خوش‌بینانه تقاضای فصلی به‌عنوان عامل افزایش اخیر در بهای سنگ‌‌‌آهن یاد کرده‌‌‌اند. از آن جمله وب‌سایت خبری و تحلیلی Mining.com در گزارشی با اشاره به افزایش قیمت‌ها در بازار معاملات سنگ‌‌‌آهن، اعلام کرد: قیمت‌های آتی سنگ‌‌‌آهن به بالاترین حد خود در بیش از یک‌هفته گذشته رسید، زیرا چشم‌‌‌انداز بهبود تقاضای فصلی در چین بر نگرانی‌ها در مورد بهبود شرایط اقتصادی مصرف‌کننده اصلی (چین) غلبه کرد.

 پنج‌شنبه، 12 سپتامبر، پرمعامله‌ترین قرارداد سنگ‌آهن ژانویه در بورس‌کالای دالیان چین (DCE) با 3.97‌درصد افزایش به 707.0یوآن (99.25دلار) در هر تن رسید. این قرارداد به بالاترین سطح روزانه یعنی 709.0یوآن رسید که قوی‌ترین سطح آن از 3سپتامبر است. سنگ‌آهن معیار اکتبر در بورس سنگاپور تا ساعت 07:32 به وقت گرینویچ 1.95‌درصد بالاتر به 94.55دلار در هر تن رسید.

تحلیلگران ANZ در یادداشتی می‌‌‌گویند: «در حالی که اقتصاد چین همچنان با باد مخالف مواجه است، شاهد رشدهایی هستیم که باید از بازارهای کالا حمایت کند. به گفته ANZ، انتظار می‌رود تقاضای فولاد در سال 2025 به وضعیت رشد بازگردد، زیرا افزایش‌‌ در هزینه‌‌‌های مربوط به بخش‌‌‌های غیرمالی مانند ماشین‌‌‌آلات، کشتی‌‌‌سازی و حمل‌‌‌ونقل به جبران کاهش شدید تقاضا در بخش املاک کمک می‌کند. سایت اطلاعات مالی چینی Hexun Futures  نیز اعلام کرده که ذخیره مجدد موجودی‌ها ممکن است به افزایش تقاضای سنگ‌آهن در کوتاه‌مدت منجر شود. تحلیلگران نظرات متفاوتی در مورد دوره اوج «سپتامبر طلایی» صنعت فولاد دارند. برخی معتقدند روند نزولی تقاضا ادامه خواهد داشت، در حالی که برخی دیگر معتقدند تقاضا ممکن است بهبود یابد. در این میان امیدواری‌‌‌ها نسبت به اعمال سیاست‌‌‌هایی برای کاهش رکود در بازار ساخت‌وساز تحت‌تاثیر کاهش نرخ بهره وام‌‌‌های مسکن معوق در چین، یکی از مواردی است که وزن فرضیه رشد تقاضا برای مصرف فولاد و صعود دوباره بهای سنگ‌‌‌آهن را نسبت به ورود مجدد حلقه اول زنجیره فولاد به مسیر افت قیمت، بیشتر کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید