254260

عقبگرد قیمتی نیکل

دنیای معدن: قیمت نیکل پس از رسیدن به بالاترین سطح طی ۹ماه اخیر، در روز ۹ژوئیه به سطح ۱۷‌هزار دلار به ازای هر تن رسید. دلیل عقبگرد قیمتی نیکل انحلال موقعیت‌‌‌های خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بحبوحه تقویت دلار آمریکا و داده‌‌‌های تولید ضعیف از چین هستند. شرکت تحلیلی Fitch Ratings در آخرین گزارش بازار خود اعلام کرد که پیش‌بینی قیمت نیکل خود را برای سال ۲۰۲۴ در ۱۸‌هزار دلار به ازای هر تن حفظ می‌کند؛ چراکه مازاد عرضه همچنان قیمت‌ها را نسبت به سطوح سال ۲۰۲۲ پایین می‌‌‌آورد.

قیمت نیکل در سال گذشته به‌شدت کاهش یافت و میانگین قیمت سالانه در سال 2023 با کاهش 15.3درصدی به 21‌هزار دلار و 688سنت به ازای هر در تن رسید، در حالی که در سال 2022 هر تن نیکل 25‌هزار دلار و 618سنت گزارش شده بود. با توجه به اینکه تولید توسط تولیدکننده‌‌‌های اصلی نیکل چین و اندونزی در حال افزایش است، شرکت فیچ انتظار دارد که با توجه به مازاد عرضه قیمت نیکل در سال 2024 در مسیر کاهشی قرار گیرد. به‌رغم افزایش کوتاه‌مدت در اوایل سال که قیمت‌ها به بالاترین سطح سالانه خود رسیده بود، قیمت نیکل در 28ژوئن به 17هزار و 291دلار در هر تن رسید که به دلیل بدتر شدن احساسات سرمایه‌گذاران کاهش یافت. این سطح نشان‌دهنده افزایش 4.3درصدی قیمت نیکل از ابتدای سال تا به امروز است. اما با کاهش خوش‌بینی بازار، 15.5‌درصد کاهش ماهانه قابل‌توجهی را نیز نشان می‌دهد. تغییر چشمگیر جو بازار از اوایل ژوئن این امکان را داد که قیمت نیکل را در سه‌ماهه سوم 2024 بیشتر تحت فشار قرار دهد. با وجود فشارهایی که در حال حاضر بر قیمت‌های نیکل وجود دارد، فیچ انتظار دارد که ریسک‌‌‌های صعودی از جمله اختلالات احتمالی عرضه و تضعیف دلار آمریکا در اواخر سال، برای کاهش قیمت‌ها در طول سال و جلوگیری از کاهش قابل‌‌‌توجه نسبت به سطوح فعلی، وجود داشته باشد.

ادامه افت قیمت نیکل در سال 2024

در سمت عرضه، فیچ پیش‌بینی می‌کند افزایش قابل‌توجه عرضه در سال 2024 (همان‌طور که در سال 2023 مشاهده شد) که با افزایش تولید در اندونزی و چین تغذیه می‌شود، عامل اصلی کاهش قیمت خواهد بود. فیچ مازاد 253‌هزار تنی در بازار جهانی نیکل در سال 2024 را پیش‌بینی می‌کند که اندکی از مازاد 209‌هزار تنی تخمین زده‌شده برای سال 2023 بیشتر است. فیچ اشاره کرد که این مازاد در درجه اول به افزایش تولید آهن و نیکل و محصولات نیکل متوسط در اندونزی نسبت داده می‌شود که نتیجه مستقیم افزایش سرمایه‌گذاری در بخش نیکل این کشور پس از اعمال ممنوعیت صادرات سنگ نیکل در سال 2020 است. در سه‌ماهه اول سال 2024، تولید نیکل تصفیه‌شده اندونزی با 24.7‌درصد افزایش به 383‌هزار تن رسید که از 307‌هزار تن در مدت مشابه سال 2023 افزایش یافت. فیچ انتظار دارد نرخ رشد سالانه تولید نیکل 17‌درصد در سال 2024 باشد. خارج از اندونزی، دومین تولیدکننده بزرگ نیکل تصفیه‌شده جهان، یعنی چین، رشد 2.3درصدی را در سه‌ماهه اول سال 2024 به ثبت رسانده که از 215‌هزار تن در سال 2023 به 220‌هزار تن رسیده است. فیچ اشاره کرد که تایید برندهای جدید نیکل در LME یک پاسخ استراتژیک برای رسیدگی به موجودی‌‌‌های کم و کاهش خطر نوسان قیمت بود. فیچ گزارش داد: همراه با از بین رفتن موقعیت کوتاه شیانگ گوانگدا که به رسیدن قیمت‌ها به صورت لحظه‌‌‌ای از 100‌هزار دلار به ازای هر تن منجر شد، پایین بودن ذخایر عاملی بود که به جهش قیمت در مارس 2022 کمک کرد و همچنان خطرات افزایشی قیمت را به همراه دارد.

 

برای اصلاح سطوح پایین موجودی و افزایش نقدینگی، LME  ساعات معاملاتی آسیا را در 20مارس 2023 پس از توقف آن به دنبال افزایش قیمت در مارس 2022 از سر گرفت. این در کنار سایر اقدامات مانند تعیین محدودیت‌های معاملات روزانه با هدف تثبیت بازار است؛ تسریع روندی که از طریق آن برندهای جدید نیکل می‌توانند در قراردادهای LME تحویل داده شوند. پس از سال 2024، فیچ انتظار دارد که قیمت نیکل به طور پیوسته تا سال 2028 افزایش یابد و به 21‌هزار دلار و 500سنت در تن افزایش یابد؛ چراکه مازاد بازار به دلیل افزایش تقاضا برای نیکل همراه با افزایش تولید باتری‌‌‌های EV کاهش می‌‌‌یابد. فشار صعودی بر قیمت‌ها تا حدی با افزایش مداوم تولید در اندونزی جبران می‌شود که ناشی از پیشرفت‌‌‌های فنی در تبدیل سنگ معدن نیکل کلاس2 با عیار پایین‌‌‌تر است که در اندونزی به‌وفور وجود دارد؛ نیکل درجه‌یک با درجه بالاتر که می‌‌‌تواند در صنعت باتری مورد استفاده قرار گیرد.

فیچ پیش‌بینی می‌کند که قیمت‌ها در سال 2033 به 26‌هزار دلار در هر تن برسد؛ چراکه مازاد بازار به طور قابل‌توجهی به 24‌هزار و 500تن کاهش می‌‌‌یابد و فشار صعودی بر قیمت‌ها وارد می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید