253023

با سرمایه‌گذاری هلدینگ «ومعادن» محقق خواهد شد؛

فولاد کردستان؛ جریان‌ساز تکمیل زنجیره ارزش فولاد

دنیای معدن: احداث کارخانه احیا مستقیم به روش پرد «PERED» با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در شهرستان بیجار و احداث کارخانه فولادسازی و نورد پیوسته به روش «CSP» با ظرفیت تولید سالیانه یک‌ میلیون تن ورق گرم فولادی در شهرستان قروه، از جمله پروژه‌های پیشران اقتصادی کشور به شمار می‌آیند که توسط شرکت صنایع فولاد کردستان و با سرمایه‌گذاری هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان سهام‌دار عمده این شرکت در حال اجرا هستند.

به گزارش دنیای معدن، عملیات تکمیل و احداث این پروژه‌ها در حالی با سرعت قابل‌قبولی در جریان است که بی‌شک بهره‌برداری از آن‌ها، زمینه‎ ساز تکمیل زنجیره فولاد در غرب کشور و توسعه اشتغال‌زایی و ایجاد ثروت به واسطه سرمایه‌گذاری اثربخش «ومعادن» خواهد شد.

 کشور برای تامین ۴۴۰ میلیون نرمال مترمکعب و همچنین انعقاد قراردادهای لازم در این زمینه، تمهیدات لازم را اندیشیده است. همچنین عمده گندله مورد نیاز این پروژه از منطقه یاسوکند بیجار و بخش دیگری از آن هم از همدان تامین خواهد شد که با توجه به دسترسی مناسب جاده‌ای به محل احداث کارخانه، شرکت صنایع فولاد کردستان با چالش چندانی در این زمینه مواجه نخواهد بود.

دیگر پروژه پیشران اقتصادی شرکت صنایع فولاد کردستان، احداث کارخانه فولادسازی و نورد پیوسته ورق گرم فولادی در شهرستان قروه است که به ‌صورت «EPC»، با پیمانکاری شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) در حال اجرا بوده و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در سال ۱۴۰۶ به بهره‌برداری خواهد رسید. میزان سرمایه‌گذاری این پروژه، نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان و اشتغال‌زایی مستقیم برای بیش از یک هزار و ۱۰۰ نفر برآورد شده است. از آنجایی که انرژی برق، نقش بسزایی در کارخانه‌های فولادسازی دارد و تامین پایدار آن، یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های تولید فولاد به شمار می‌آید، بر همین اساس تامین ۱۷۸ مگاوات برق مورد نیاز این پروژه در هنگام بهره‌برداری از طریق انعقاد قراردادهای لازم با شرکت برق منطقه‌ای غرب کشور صورت گرفته است. همچنین آب مورد نیاز این پروژه پس از بهره‌برداری نیز چهار میلیون متر مکعب در سال برآورد شده که هماهنگی‌های لازم در این زمینه با وزارت نیرو صورت گرفته و این میزان آب از آب‌های سطحی ذخیره شده در سد قوچم در استان کردستان که در فاصله حدودی ۶۰ کیلومتری محل کارخانه قرار دارد، تامین خواهد شد. لازم به ذکر است که قرارداد تامین گاز مورد نیاز این پروژه به میزان ۴۰۰ هزار نرمال مترمکعب نیز با بخش‌های ذی‌ربط منعقد شده است.

تکمیل زنجیره فولاد در غرب کشور به همت «ومعادن»

بهره‌برداری از این دو پروژه پیشران اقتصادی توسط شرکت صنایع فولاد کردستان، منجر به تکمیل زنجیره فولاد در غرب کشور خواهد شد و به دنبال آن، اشتغال‌زایی و تولید ثروت در استان کردستان که یکی از مناطق طلا‌خیز کشور نیز محسوب می‌شود، رقم خواهد خورد. در همین راستا، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن»، نقش بسزایی در تکمیل و راه‌اندازی این دو پروژه پیشران اقتصادی ایفا می‌کند و با توجه به روند رو به رشدی که در این هلدینگ عظیم معدنی و صنعتی کشور طی ماه‌های اخیر رقم خورده است، می‌توان انتظار داشت که طرح‌های پیشران شرکت صنایع فولاد کردستان در زمان مقرر به بهره‌برداری برسند.

 

دیدگاهتان را بنویسید