254645

فولاد مبارکه منوی ورق مورد نیاز را روی میز خودروسازان گذاشت

دنیای معدن: فولاد مبارکه به عنوان تامین کننده ورق‌های خودرویی کشور، تولیدکنندگان این صنعت را تا حد بسیاری از واردات ورق بی نیاز کرده است و این نوید را می‌دهد با بهره برداری از پروژه نورد گرم ۲ به طور کل کشور را از واردات این محصول بی نیاز کند.

به گزارش دنیای معدن، علاوه بر اینکه تحریم ها تامین مواد اولیه برخی صنایع را سخت کرد در بخشی دیگر توانست هزینه این تامین را افزایش دهد. این موضوع باعث شد تا شرکت های تولیدکننده به سراغ تامین نیاز داخلی رفته و این موضوع در اولویت قرار بگیرد. 

 

حتی تامین نیاز داخلی به اندازه ای حائز اهمیت شد که صادرات تنها در صورت تامین نیاز داخلی انجام می شد. در این راستا برخی مجموعه ها حلقه اصلی تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی را تشکیل و تلاش بر تامین حداکثری در دستور کار قرار گرفت.

 

یکی از حلقه های یاد شده توسط فولاد مبارکه شکل گرفت تا با تولید ورق صنایع پایین دستی خود یعنی خودروسازی و لوازم خانگی را تامین و منجر به توسعه حداکثری آنها شود. 

 

امروز فولاد مبارکه بخش زیادی از ورق هایی که پیش تر به صورت واردات تامین می شد را تولید و راهی بازار می کند. این موضوع دستاوردهای زیادی به همراه دارد. در گام نخست فولاد مبارکه بازیگر اصلی توسعه در صنعت خودروسازی و لوازم خانگی است که با تامین نیاز این دو صنعت مهم از ارزبری جلوگیری کند. 

 

اما شاید تامین ورق مورد نیاز برای خودروسازان مهم تر از دیگر صنایع باشد. در نتیجه این موضوع بررسی های مشترک میان خودرویی ها و فولاد مبارکه کلید خورد تا نیاز خودروسازان مطرح شود. 

 

در گام بعدی فولاد مبارکه به سراغ مطالعه درباره ورق هایی رفت که تا آن زمان در صنعت خودروسازی استفاده می شد. توانمندی در حوزه دانش فنی باعث شد تا این مجموعه برنامه ریزی تولید را انجام و امروز به اصلی ترین تولید کننده ورق خودرویی کشور تبدیل شود. 

هرچند تولید این محصول برای فولاد مبارکه ارزش افزوده بالایی به همراه داشت اما داستان تنها به این مرحله ختم نمی شود زیرا هم صنعت خودرو به ورق های به روز تری نیاز داشت و هم فولاد مبارکه باید سبد محصولات خود را متنوع تر می کرد زیرا تنها بازار داخلی هدف غایی فولاد مبارکه نبود، برای توسعه صادرات باید به سراغ محصولاتی مطابق با استانداردهای جهانی می رفت. 

 

حال امروز فولاد مبارکه در حال تامین نیاز خودروسازان است و با بهره برداری از پروژه نورد گرم خود، این صنعت را از واردات بی نیاز می کند. هرچند این بی نیازی به گفته برخی کارشناسان خودرویی تاثیری بر کاهش قیمت خودروها ندارد اما می تواند دغدغه خودرویی های برای تامین مواد اولیه را کاهش دهد. در حال حاضر ورق‌های سرد، گالوانیزه و اسیدشویی بیشترین مصرف را در صنعت خودروسازی دارند، مواد اولیه نیمه ساخته ورق‌های گالوانیزه در فولاد مبارکه تولید و محصول نهایی آن در شرکت ورق خودرو تولید و تحویل مشتریان می ‌شود.

 

درواقع امروز فولاد مبارکه با توجه به سرمایه گذاری ای که در اجرای طرح های توسعه ای داشته و توان فنی ای که در اختیار دارد می تواند لیستی از ورق های مورد نیاز صنعت خودروی سازی ارائه و آن را تولید و در اختیار تولیدکنندگان این صنعت قرار دهد.

 

آن طور که پیداست توسعه صنعت خودرو به همکاری حداکثری با فولاد مبارکه گره خورده است زیرا تولیدکنندگان خودرو در تامین ارز با چالش های زیادی همرا هستند، در نتیجه تامین مواد اولیه بدون نیاز به تامین ارزی می تواند بر کاهش زیان دهی این مجموعه ها موثر باشد. توانمندی فولاد مبارکه حالا می تواند به اقتصاد ملی کمک کرده و در نهایت ورقی با کیفیت بالا به خودروسازان بدهد که میزان رضایت مشتریان نهایی را ارتقا دهد. تیتر۲۰

 

دیدگاهتان را بنویسید