255013

فولاد مبارکه به دنبال غلبه بر ناترازی‌های انرژی

دنیای معدن: نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه با ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی تابستان آینده به طور کامل وارد بهره برداری می‌شود و این موضوع می‌تواند راهکاری برای غلبه بر ناترازی‌های انرژی باشد. درواقع فولاد مبارکه تابستان داغی را در تولید خود رقم خواهد زد. نیما نائینی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «تیتر ۲۰» نیز به این موضوع تاکید کرد که بهره برداری از این نیروگاه بر سوددهی و عملکرد مالی این شرکت تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت.

به گزارش دنیای معدن، تامین انرژی از مهمترین چالش هایی است که صنعت فولاد در سه سال اخیر با آن مواجه بوده و این موضوع توانسته بر میزان تولیدات و صادرات شرکت های بزرگ فولادی از جمله شرکت فولاد مبارکه اثر گذار باشد. 

 

تابستان گذشته کمبود برق، روند تولید را برای فولاد مبارکه سخت کرد. این موضوع باعث شد تا این شرکت اجرای پروژه های خود در حوزه احداث نیروگاه های سیکل ترکیبی و نیروگاه های خورشیدی را سرعت بخشیده و هرچه سریع تر آنها را وارد مدار تولید کند. 

 

محدودیت‌های برق اعمال‌شده به فولاد مبارکه در ماه‌های خرداد و تیر سال جاری، 250 هزار تن افت تولید و عدم تأمین به ‌موقع نیاز بازار و مشتریان را به همراه داشته است و این موضوع بازارهای خارجی را هم تحت تاثیر قرار می دهد

اجرای پروژه های در دستور کار نشان می دهد، تابستان 1404 می تواند تابستان پر باری برای این مجموعه باشد. حالا آن طور که آمارها نشان می دهد نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه 76 درصد رشد فیزیکی داشته و تا تیر ماه سال آینده به بهره برداری کامل می رسد.

 

البته این پروژه برای بهره برداری کامل به حدود 2.2 همت بودجه نیاز دارد که در بودجه امسال به میزان 1.6 همت برای آن پیش بینی شده است. 

 

بدون شک با ورود این نیروگاه به مدار تولید به صورت کامل، فولاد مبارکه می تواند خلا انرژی موجود را حل و تولیدات خود را با سرعتی بیش از سه سال اخیر پیش بگیرد. درواقع می توان پیش بینی کرد، این مجموعه سال آینده پر قدرت تر از امسال وارد بازار می شود و سهم بیشتری را از آن خود می کند. این موضوع می تواند بر نماد فولاد و سوددهی آن نیز اثر گذار باشد.

 

نیما نائینی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «تیتر20» اظهار کرد: به طور کلی در کشور ما به ویژه در سال های اخیر بحث ناترازی انرژی به یکی از بحث های بسیار مهم تبدیل شده است. این اهمیت اول برای صنایع و پس از آن برای بازار سرمایه است زیرا به صورت مستقیم ناترازی انرژی بر میزان تولید اثر گذاشته و به تبع آن میزان سوددهی و عملکرد مالی شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد. 

 

وی ادامه داد: در تابستان بحث برق و در زمستان بحث گاز توانسته اثراتی بر تولید داشته باشد که سوددآوری را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. 

 

نائینی با اشاره به طرح هایی که برای حل این ناترازی در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: یکی از طرح های موجود در این زمینه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی توسط فولاد مبارکه است که یکی از مهمترین شرکت های حاضر در بورس کالا محسوب می شود.  این پروژه پیشرفت فیزیکی قابل توجهی داشته و اضافه شدن این نیروگاه به چرخه تولید می تواند بخشی از این ناترازی را کم کند و کمبودهای برق را جبران کند. 

 

وی افزود: درنتیجه بهره برداری از این نیروگاه، هم میزان تولید و هم ارزش فروش محصولات و همچنین درآمدهای شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد. ورود این نیروگاه به چرخه تولید تا سال آینده کمک بزرگی به صنعت کشور و به ویژه خود مجموعه فولاد مبارکه خواهد کرد. 

 

به گفته این کارشناس بازار سرمایه،  یک نگرانی بزرگ در این زمینه وجود دارد و آن این است که شبکه توزیع برق، برق های تولیدی از سوی شرکت ها را گرفته و به شبکه خانگی رساند. ما نباید صنعت را فدای مصرف خانگی کنیم. متاسفانه یک تصور غلط وجود دارد که باید مصرف خانگی را تامین کنیم که تا حدودی هم مانور رسانه ای است اما وقتی برق صنایع قطع شود یا دولت برق خود تامینی آنها را بردارد، تولید آنها کاهش و بر کاهش صادرات و GDP کشور اثر داشته و باعث می شود در تامین بودجه کشور هم دچار مشکل شویم.

 

آن طور که پیداست فولاد مبارکه سال آینده می تواند بر ناترازی های انرژی در حوزه برق غلبه کرده و تولید خود را افزایش دهد اما مسئله مهم همانطور که اشاره شد بحث عملکرد دولت در مقابل سرمایه گذاری این مجموعه در حوزه انرژی است. تیتر۲۰

 

دیدگاهتان را بنویسید