255052

از بزرگترین عملیات شات دان تا رکوردزنی های فولاد هرمزگان

دنیای معدن: فولاد هرمزگان با انجام بزرگترین عملیات شات دان در زمستان گذشته، خود را برای سالی پر بار در سال ۱۴۰۳ آماده می‌کند که می‌تواند میزان صادرات تختال را هم تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش دنیای معدن، شرکت فولاد هرمزگان در راستای افزایش میزان تولید خود علاوه بر تامین مواد اولیه با کیفیت، نیازمند ارتقای سطح کیفی خطوط تولید و تعمیرات سالانه است که نقش بسزایی در افزایش تولید به همراه دارد. 

 

این مجموعه در چند سال اخیر به سراغ حفظ روند رکوردزنی خود رفته است و حتی در شرایط پر چالش این سال های فولادی ها در حوزه تامین انرژی این رکوردزنی ها را حفظ کرده است.  در بین واحدهای فعال در این مجموعه واحد احیای مستقیم نقش بسیار مهم و پررنگی را ایفا می کند که می تواند ادامه راه را تحت تاثیر قرار دهد. 

 

بخشی از رکورد زنی های فولاد هرمزگان در تولید تختال به فعالیت واحد احیای مستقیم باز می گردد. درواقع باید ظرفیت تولید در این واحد افزایش پیدا کند تا تولید تختال نیز رکورد زنی داشته باشد. این در حالی است که افزایش واحد احیای مستقیم با تعمیرات سالانه و احیای ریفرمرها صورت می گیرد. 

 

سال گذشته نیز در روزهای پایانی نیمه اول سال، فولاد هرمزگان برنامه شات دان خود را انجام داد. در واقع به ‌‌‌منظور حفظ و افزایش سطح آماده‌‌‌به‌‌‌کاری جرثقیل‌‌‌های سقفی ناحیه فولادسازی و ریخته‌‌‌گری، تمامی فعالیت‌‌‌های برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌شده شات‌‌‌دان سالانه 1402 به میزان 13 هزار  و 258 نفر ساعت عملیاتی شد.  این جرثقیل ها نقش مهمی در عملیات روتین و سنگین جابه‌‌‌ جایی پاتیل‌‌‌ های مذاب در سالن ذوب با تناژ 200 تن (به‌‌‌طور میانگین 50 ذوب) را بر عهده دارند که عملیات احیای آن می تواند ظرفیت تولید را افزایش دهد. 

 

مهم ‌ترین فعالیت ‌‌‌های انجام‌‌‌ شده در شات‌‌‌دان سالانه واحد راهبری و نت جرثقیل‌‌‌ها شامل عملیات تنظیمات و تعمیرات ریل جرثقیل ‌‌‌ها در 8 محور به متراژ 2‌هزار و 176 متر؛ عملیات سرویس و نگهداری باس بار برق ‌‌‌رسانی جرثقیل ‌‌‌های سقفی به متراژ یک ‌هزار متر؛ عملیات تعویض سیم بکسل جرثقیل 85 تن؛ عملیات تعویض کابل‌‌‌های ارتباطی و پانتوگراف یک دستگاه جرثقیل سقفی ارسال محصول؛ عملیات سرویس و نگهداری ترانس‌‌‌های 6.6 کیلوولت جرثقیل ‌‌‌های سالن ذوب؛ عملیات راهبری و جابه‌‌‌جایی ترانس 140MVA کوره دو توسط جرثقیل سالن ذوب بود. 

 

اما در کنار این عملیات در زمستان سال گذشته نیز بزرگترین عملیات شات دان خود را اپس از 14  سال با موفقیت انجام داد. در این عملیات توانست نسوز مدول A را تعویض کند. این عملیات سرآغازی بر رکوردشکنی‌های مدول یادشده و واحد احیا مستقیم در سال 1403 بود. درواقع پس از شات دان شهریور در حوزه جرثقیل ها، این مجموعه به سراغ تعمیرات بزرگتر حرکت کرد. 

 

اما این عملیات چه تاثیری بر فعالیت های فولاد هرمزگان داشته است و تا چه اندازه توانسته تولید و فروش این مجموعه را افزایش دهد؟

 

فولاد هرمزگان در این سال ها در کنار افزایش تولید بر افزایش کیفیت و متالیزاسیون آهن اسفنجی نیز متمرکز شده است. اما در ادامه و در فرودین سال جاری رکورد ماهانه تولید آهن اسفنجی کورد ماهانه تولید آهن اسفنجی مدول A به میزان 84 هزار و 143 تن؛ رکورد ماهانه تولید آهن اسفنجی مدول B به میزان 86 هزار و 157 تن؛ به ثبت رسید. 

 

رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی مدول A به میزان 3041 تن در تاریخ 11 فروردین‌ماه؛ رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی مجموع دو مدول به میزان 5958 تن در تاریخ 13 فروردین‌ماه؛ رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی مجموع دو مدول به میزان 5976 تن در تاریخ 18 فروردین‌ماه؛ رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی مجموع دو مدول به میزان 6051 تن در تاریخ 19 فروردین‌ماه؛ رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی مدول A به میزان 3086 تن در تاریخ 22 فروردین‌ماه، ثبت شد. 

 

درواقع عملیات شات دان آن هم در زمستان با وجود محدودیت های گازی  توانست بهار پرباری را برای فولاد هرمزگان به همراه داشته باشد و روند رکوردزنی ها را ادامه دار کند.  با چنین عملیات تعمیری بدون شک این مجموعه خود را برای افزایش تولید خوبی آماده کرده است که می تواند سهم آن را در بین صادر کنندگان جا به جا کند. فراموش نکنیم تختال فولاد هرمزگان  یکی از کیفی ترین محصولات در بازارهای جهانی است در نتیجه نتیجه اصلی این عملیات را باید در میزان صادرات این مجموعه در سال 1403  مشاهده کرد.تیتر۲۰

 

دیدگاهتان را بنویسید