255238

نادر سلیمانی، رئیس هیئت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

ضرورت کنترل و ردیابی واردات ورق در کشور/جولان واردکنندگان غیرتخصصی ورق در خلاء نهادهای نظارتی

دنیای معدن: ایران در رتبه دهم تولید فولاد در دنیا قرار دارد، ما اکنون بی نیاز از واردات انواع آهن آلات اعم از تیرآهن و ورق هستیم و واردات در این زمینه به جز اندکی در ورق گرم توجیهی ندارد اما این واردات به طور قطع باید بر اساس شرایط و ضوابط خاصی باشد که متاسفانه این طور نیست.

به گزارش دنیای معدن، با پیگیری انجمن فولاد و موافقت وزارت صمت، خوشبختانه اولویت تخصیص ارز برای ورق های سرد و پوشش دار کاهش یافت اما همچنان واردات ورق گرم فولادی با ارز نیمایی و یا ارز صادراتی سایر صنوف و توسط افرادی “فاقد اهلیت“ انجام می شود و تولیدکنندگان این محصول نسبت به این مسئله اعتراض جدی دارند.

تولیدکنندگان داخلی با این سیاست وارداتی زیان می‌بینند، ورق واردشده با ارز ۴۲ هزار تومانی در بازار با ارز ۶۰ هزارتومانی به فروش می رسد و هیچ کس نیز پیگیر ضرر تولیدکنندگان و رانت شکل گرفته در این آشفته بازار نیست!

بر اساس اطلاعات غیر رسمی که به ما رسیده، برخی از واردکنندگان رانتی ورق گرم از صنوف غیرتخصصی هستند که از ارز صادراتی خود برای واردات این محصول استفاده می‌کنند و فرآیند عرضه آن‌ها نیز شفاف نیست. علاوه بر این برخی تجّار فاقد اهلیت هم با نگرشی منفعت طلبانه و با دسترسی به رانت ارزی در خلاء نیروهای نظارتی اقدام به واردات ورق کرده و مشخص نیست این ورق ها را در کجا به فروش رسانده‌اند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید