255566

اثرات افزایش سطح تعامل فولاد مبارکه با دانش بنیان‌ها

دنیای معدن: تشدید تحریم ها علیه ایران تامین قطعات و تکنولوژی را برای صنایع مختلف از جمله صنعت فولاد کشور سخت کرد. این تامین علاوه بر زمان بر بودن، هزینه های تولیدی را افزایش و حاشیه سود را کاهش می داد. در چنین شرایطی تکیه بر دانش بومی می توانست راهگشای مشکلی باشد که کار فولادی ها را به عنوان یک صنعت مهم استراتژیک آسان کند.

بر همین اساس نهضت بومی سازی در دهه 90 در دستور کار قرار گرفت تا در راستای تامین نیاز واحدهای تولیدی از ارزبری نیز جلوگیری شود. 

شرکت های بزرگ فولادی در واحد تحقیق و توسعه خود بر این موضوع متمرکز شدند و بومی سازی قطعات و ساخت داخلی را در برنامه های خود قرار دادند. در کنار این موضوع همکاری با شرکت های دانش بنیان نیز قوت گرفت و این شرکت ها که عموما از نیروها جوان برخوردار بودند برای ورود به حوزه فولاد و تامین نیاز آنها اعلام آمادگی کردند. حالا امروز با توسعه این نگاه عمق داخلی سازی قطعات و تجهیزات افزایش یافته و شرکت های فولادی بزرگ همچون شرکت فولاد مبارکه با تشکیل مجموعه ای در زیرمجموعه هلدینگ خود کار تخصصی در حوزه دانش بنیان ها را آغاز کرده است.

 بنیان در حال شکل گیری است.

درواقع همکاری با دانش بنیان ها و سرمایه گذاری در شرکت های آنها یک ستون از تحقق اهداف بلند مدت فولاد مبارکه محسوب می شود. این مجموعه به دنبال افزایش بهره وری و توسعه حداکثری است، به همین دلیل تمامی ارکان دخیل در توسعه پایدار برروی میز قرار دارد و با دقت بسیار بالا در حال اجرا است. 

 

فولاد مبارکه امروز پرچمدار توسعه صنعت فولاد است و توسعه در بالادست و پایین دست را به شکل تخصصی در دست دارد. در این بین برای بالا بردن توان فنی خود و همچنین تامین قطعات و تکنولوژی باید سطح تعاملات خود با شرکت های دانش بنیان را افزایش دهد. 

 

حال تا به این لحظه این مجموعه در بحث همکاری با دانش بنیان ها کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته است و به دنبال توسعه این روابط است.  افزایش این همکاری ها و میزان سرمایه گذاری به نفع هر دو بخش یاد شده یعنی صنعت فولاد و شرکت های دانش بنیان است.

 

 از سویی دیگر صرفه جویی ارزی صورت گرفته در این مجموعه می تواند راهی اجرای طرح های توسعه ای شود که سبد محصولات فولاد مبارکه را متنوع تر از گذشته کند. 

 

درواقع نوع نگاه حاکم در فولاد مبارکه توسعه ای به موازات تغییرات روز دنیا، قیمت تمام شده کمتر و درنهایت افزایش بهره وری را دنبال می کند. به همین دلیل روز به روز  همکاری در حوزه هایی همچون دانش بنیان ها برای به روز شدن تکنولوژی ها و فناوری های جدید بیشتر می شود.

 

 در پی چنین نگاهی فولاد مبارکه توانسته اثر گذاری بسیاری در افزایش درآمدهای حاصل از صادرات غیر نفتی داشته و سهم خود را در بازار داخلی بیش از پیش کند. درواقع توان رقابتی فولاد مبارکه به میزانی است که امروز بازارهای اروپایی نیز از مشتریان اصلی محصولات آن محسوب می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید