255986

نقش کلیدی فولاد مبارکه در تولید تختال‌های استراتژیک؛ ویژه خطوط نفت و گاز

دنیای معدن: مجید فخاری، مدیربرنامه ریزی فروش و حمل محصولات فولاد مبارکه در نخستین رویداد تکمیل چرخه تولید لوله در صنعت گاز: صنعت نفت و گاز به عنوان مشتریان بخش انتقال سیالات فولاد مبارکه در کنار سایر مشتریان در صنایع ساختمان، خودروسازی، لوازم خانگی و … توانسته‌اند نیاز خود را از منبع پایدار و مطمئنی نظیر فولاد مبارکه تأمین نمایند. اگرچه حوزه نفت و گاز از ابتدای بهره‌برداری جزو مشتریان فولاد مبارکه بوده است.

ولی باتوجه به شرایطی که طی سال‌های اخیر ایجاد شد و ضرورتی که در تأمین داخلی فولادهای استراتژیک، خاص و گریدهای بالای API جهت انتقال خطوط گاز و نفت وجود داشت، تمرکز ویژه‌ای از سوی فولاد مبارکه در حوزه نفت و گاز جهت پاسخ گویی به این نیازی شکل گرفت. گفتنی است که این نیاز پیش‌تر از طریق منابع خارجی تأمین می‌شد.

توسعه‌های  تجهیزاتی نظیر نصب و راه اندازی تجهیز RH-TOP در فولادسازی شرکت فولاد مبارکه و دانش فنی تحصیل شده از طریق مشارکت‌های شکل گرفته در زنجیره تولید لوله های انتقال نفت و گاز با همراهی  شرکت فولاد اکسین به عنوان تولید کننده پلیت و شرکت های لوله‌ساز تجربه خوبی را برای کشور رقم زد، از جمله این اقدامات باید به تولید تختال APIX۶۰ گاز ترش اشاره کرد که به کشور کمک کرد بتواند ۱۱۰۰ کیلومتر پروژه ملی خط انتقال نفت سرویس‌ ترش گوره به جاسک را با موفقیت تکمیل نماید. این تجربه موفق سبب شد تا ساختار همکاری‌های میان فولادساز، نورد کار و و لوله سازها به نحوی مطلوبی شکل بگیرد.

با توجه به نیازی که در حوزه صنعت نفت و گاز کشور در خصوص تولید ورق‌هایی فولادی مورد نیاز جهت پروژه‌های انتقال نفت و گاز وجود دارد، فولاد مبارکه طرح های توسعه‌ متعددی جهت تولید تختال های آن در دست اقدام دارد که به یاری خداوند در سال جاری بخشی از آن به بهره‌‌برداری خواهد رسید.

 تمامی این اقدامات با مشارکت شرکت ملی گاز ، شرکت مهندسی و توسعه گاز، شرکت مهندسی و توسعه نفت و همین طور شرکت فولاد اکسین و فولاد مبارکه صورت گرفته است. جلسات جدیدی نیز در جهت اصلاح استاندارها متناسب با نیاز کشور شروع شده شده که اتفاق خوبی است تا بتوانیم محصولی را با شرایط جدید تولید کنیم که پاسخ‌گوی نیاز کشور باشد. امیدواریم این جلسات ادامه داشته باشد و فولاد مبارکه نیز همکاری کامل را در این خصوص خواهد داشت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید