256307

مدیر توسعه بازار شرکت MMTE خبر داد:

راه‌اندازی پروژه طوبی گل‌گهر و مگامدول فولاد خوزستان توسط MMTE تا پایان سال

دنیای معدن: شرکتMMTE امسال دو پروژه بزرگ فولادی یکی در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر (پروژه طوبی) به ظرفیت یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن و دیگری پروژه مگامدول فولاد خوزستان با ظرفیت بالای دو میلیون تن را راه‌اندازی می‌کند.

به گزارش دنیای معدن، سعد شمس‌الدین، مدیر توسعه بازار شرکت MMTE  با اعلام این خبر گفت: هردو پروژه فوق در سال آینده وارد مدار می‌شوند که در نهایت میزان تولید آهن‌اسفنجی کشور را ۷/۳ میلیون تن (حدود ۱۰ درصد ظرفیت کل کشور) افزایش خواهند داد.

وی افزود: این میزان تولید آهن‌اسفنجی به معنای آن است که بر میزان تقاضا گندله کشور نیز بیش از پنج میلیون تن افزوده می‌شود.

مدیر توسعه بازار شرکت MMTE با اشاره به این‌که صفر تا صد این پروژه‌ها از بخش مهندسی گرفته تا عملیات ساخت تجهیزات و احداث، توسط همین مجموعه به سرانجام رسیده است، اختصاص فاینانس پروژه فولاد خوزستان به مبلغ ۶۰ میلیون یورو را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: تجارب فنی و بهره‌برداری سایر واحدها را در هر دو پروژه به خوبی اعمال کرده‌اند.

شمس‌الدین با اعلام این که پروژه‌های فوق بصورت EPC و کلا توسط این شرکت انجام شده، گفت: در فولاد خوزستان کارخانه یادشده عملا جایگزین یک واحد HYL قدیمی گردیده است.

او با اشاره به اینکه MMTE بطور متوسط طی دهه گذشته در هر سال یک واحد فولادی و گاهی بیش از یک واحد را راه‌اندازی کرده و همه پروژه‌ها از جمله دو پروژه فوق طبق برنامه‌ریزی و زمان‌بندی پیش‌رفته، اظهار امیدواری کرد؛ پروژه فولادسازی فولاد میانه نیز در سال آینده تحویل کارفرما شود.

مدیر توسعه بازار شرکت MMTE تحویل به موقع پروژه‌ها به کارفرمایان و همسو شدن با مشکلات آنان و نیز سعی در ایجاد توازن در انجام پروژه‌ها بر حسب مشکلات پیش‌روی کارفرمایان (همچون کمبود نقدینگی و…)، بهره‌گیری از بهترین نیروهای متخصص، دارا بودن لیسانس یک شرکت معتبر بین‌المللی (میدرکس)، تولید بالاتر از ظرفیت گارانتی، رقابتی بودن قیمت‌های تمام شده پروژه‌ها و بازگشت سریع سرمایه‌ها را ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های این شرکت برشمرد.

وی افزود: در همه پروژه‌ها، امور مهندسی، ساخت اجزا و قطعات و تجهیزات و انجام عملیات اجرایی احداث در سایت توسط همین مجموعه انجام می‌شود. او تاکید کرد که ویژگی منحصر به فرد کار در مجموعه MMTE آن است که عوامل انجام پروژه ازجمله سازنده تجهیزات اصلی و یا مجری کارهای اجرایی در سایت، عینا با همان روحیه و تعهدات یک شرکت جنرال کنتراکتور در صحنه کار حضور دارند.

به گفته شمس‌الدین، شرکتMMTE امانتدار بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران است و در این سال‌ها توانسته میلیاردها یورو سرمایه کارفرمایان را بطور کامل و با همکاری و نظارت نزدیک آنان به پروژه‌های مختلف تبدیل و نهایتا امانتداری و صداقت خود را به اثبات برساند.

مدیر توسعه بازار شرکتMMTE با اعلام این‌که یکی از مشکلاتی که شرکت‌های مهندسی با آن مواجه هستند، عدم‌حفظ و رعایت حقوق فکری آنان است، از متولیان صنعت فولاد، سرمایه‌گذاران، مشاوران، سیاستگذاران درخواست کرد که حرمت زحمات و تکنولوژی به‌دست آمده را نگه دارند و در نهایت حافظ حقوق فکری آنان باشند.

وی در ادامه با اشاره به این که بنظر می‌رسد تا سال ۲۰۵۰ پیش‌بینی جهانی مصرف تولید فولاد به حدود ۷/۲ میلیارد تن می‌رسد و این عملا به معنای افزایش ۸۰۰میلیون تنی ظرفیت جهانی تا پایان سال ۲۰۵۰است، تصریح کرد که: در حال حاضر کشور چین چنین سیاستی ندارد، یعنی نه‌تنها به تولیدات خود اضافه نخواهد کرد، بلکه درصدد کاهش تولید نیز هست.

شمس‌الدین خاطرنشان کرد که باید به دنبال یافتن جغرافیای اضافه تولید گشت، هند تا ۲۰۵۰ حدود ۲۵۰ میلیون تن اضافه‌تولید خواهد داشت، در‌حالی‌که آمریکای شمالی و اروپا هیچ تمایلی به اختصاص بخشی از اضافه تولید یادشده از خود نشان نمی‌دهند.

از طرفی با توجه به معاهده پاریس و گلاسکو و معاهدات بین‌المللی از کوره‌بلند کمتر استفاده می‌شود و منابع گازی به‌عنوان انرژی اصلی تولید فولاد جایگزین سوخت‌هایی مانند زغال‌سنگ و کک خواهند شد.

او معتقد است که عمده ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تن مازاد تولید تا سال ۲۰۵۰ را کشورهای خاورمیانه،آسیای‌میانه، روسیه، آمریکای‌جنوبی و شمال آفریقا به خود اختصاص خواهند داد.

مدیر توسعه بازار MMTE تصریح کرد که چون ایران دارای دومین منابع گازی جهان، سواحل پهناور و در منطقه جغرافیایی مناسبی برای تجارت جهانی به علاوه یک نسل باتجربه و بااستعداد برای توسعه صنعت فولاد است، می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ حداقل ۱۰۰میلیون تن (از ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تن موردنیاز) تولید فولاد داشته باشد. لذا برای تحقق این مهم حتما بایستی با آماده کردن زیرساخت‌ها و اصلاح برخی از سیاست‌های بازدارنده، خود را آماده ورود به این عرصه نماید.

به گفته وی، دسترسی به چنین جایگاهی نیاز به ایجاد بندرگاهی قوی و اسکله‌های بزرگ، انرژی، حمل‌و‌نقل و… است و انتظار می‌رود که سیاست‌گذاران کشور، به استراتژی ۲۰۵۰ توجه کنند.

شمس‌الدین خاطرنشان کرد که ما از لحاظ زیست‌محیطی میانگین CO2 تولیدی فولاد کشورمان در مقایسه یا دیگر تولیدکنندگان فولاد در جهان به دلیل استفاده از گاز در وضعیت بهتری قرار دارد و MMTE نیز خود را موظف می‌داند که بر روی تکنولوژی‌های جدید در این زمینه تمرکز کند

وی گفت: اولین قدم MMTE در این زمینه کاهش تصاعد co2 در قالب طرح‌های توسعه (کنترل خروجی و جذب co2 و یافتن راه‌های مصرف) است.

شمس‌الدین هم‌چنین گفت: در همه پروژه‌های در دست اجرای MMTE مهم‌ترین موضوع، تلاش برای اجرای پروژه‌هایی است که صرفه‌جویی مصرف آب در آن‌ها لحاظ شده باشد.

مدیر توسعه بازار MMTE در مورد الزام تولید فولاد سبز نیز به خبرنگار ما گفت: سهم کشور ما در تولید کربن ناشی از تولید فولاد از سطح جهانی کمتر است که بخش عمده‌ای از آن به‌دلیل بهره‌گیری از توان MMTE با دارا بودن لایسنس میدرکس است.

مدیر توسعه بازار MMTE با اعلام این‌که وقتی صنعتی ظرفیت تولید ۴۰ میلیون تن و مصرف داخلی ۲۰ میلیون تن دارد، معنای آن این است که در زمین یک صنعت جهانی بازی می‌کند و توانایی آن را دارد که به یک بازیگر مهم در عرصه جهانی تبدیل شود.

وی افزود: تقاضا آشکار برای خدمات طراحی و مهندسی و اجرای پروژه‌های بزرگ آهن و فولاد کشورهای دیگر وجود دارد که باید توجه کافی به توسعه و تسهیل زیرساخت‌های بانکی و لجستیک داشت. همه اینها به معنای آن است که در صنعت آهن و فولاد، هم محصول تولیدی و هم خدمات تخصصی کشور جهانی شده است.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید