256896

حمید شجاعی، مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری:

رشد ۸ درصدی تولید ورق خودرو در نیمه نخست ۱۴۰۳/ واردات ورق گالوانیزه آسیب‌رسان است

دنیای معدن: ایران به واسطه توسعه و پیشرفت‌های صنعتی حاصل شده طی یک دهه اخیر، در حال حاضر به عنوان یکی از 10 تولیدکننده برتر فولاد در جهان شناخته می‌شود که جای بسی افتخار و خشنودی است.

به گزارش دنیای معدن از اخبار فلزات، در حالی که انواع محصولات فولادی با کیفیت و قیمت مناسب توسط شرکت‌های داخلی تولید و  در بازار عرضه می‌شود اما با این حال، شاهد واردات برخی از تولیدات مانند ورق گالوانیزه به کشور هستیم که همین مسئله عملکرد تولیدکنندگان داخلی را تحت تاثیر قرار داده است.

ایران به واسطه توسعه و پیشرفت‌های صنعتی حاصل شده طی یک دهه اخیر، در حال حاضر به عنوان یکی از ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد در جهان شناخته می‌شود که جای بسی افتخار و خشنودی است. در حالی که انواع محصولات فولادی با کیفیت و قیمت مناسب توسط شرکت‌های داخلی تولید و  در بازار عرضه می‌شود اما با این حال، شاهد واردات برخی از تولیدات مانند ورق گالوانیزه به کشور هستیم که همین مسئله عملکرد تولیدکنندگان داخلی را تحت تاثیر قرار داده است. شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، تنها تولیدکننده ورق گالوانیزه مورد نیاز صنعت خودروسازی در کشور محسوب می‌شود که علاوه بر برخورداری از ظرفیت اسمی تولید ۴۰۰ هزار تن از این محصول در سال، احداث و راه‌اندازی خط تولید ورق گالوانیزه شماره ۲ با ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن را در دست اقدام دارد که بتواند نیاز ۸۵۰ هزار تنی خودروسازان کشور به ورق گالوانیزه را در افق ۱۴۰۷ تامین کند. بی‌شک تحقق این مهم، حمایت‌های دولت و وزارت صمت به ویژه در راستای مقابله با واردات ورق‌های گالوانیزه به داخل کشور را می‌طلبد تا این شرکت بتواند با تکیه بر دانش و تخصص کارشناسان داخلی و نیز حمایت‌های بی‌دریغ هلدینگ فولاد مبارکه در مقام شرکت مادر، با سرعت بیشتری در مسیر توسعه تولید گام بردارد. خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» با هدف بررسی عملکرد شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در نیمه نخست سال جاری و نیز چالش‌های موجود در حوزه تولید، گفت‌وگویی را با حمید شجاعی، مدیرعامل با تجربه و موفق این شرکت تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در خصوص عملکرد شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۳ توضیحاتی ارائه بفرمایید.

پیش از آنکه بخواهیم به عملکرد شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در نیمه نخست امسال اشاره کنیم، لازم است که مروری بر رکوردهای خارق‌العاده شرکت در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم. در سالی که گذشت، ما با تلاش شبانه‌روزی و همت کارکنان سختکوش و تیم مدیریتی ورق خودرو، موفق به ثبت رکورد سالیانه تولید برابر با ۳۱۰ هزار و ۳۷۷ تن ورق شدیم که این میزان با رشد ۲۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن (۲۵۲ هزار تن) همراه بود. در حوزه فروش نیز عملکرد قابل‌قبولی را به ثبت رساندیم؛ به نحوی که میزان فروش شرکت با افزایش ۱۰ درصدی، از ۲۹۰ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به ۳۱۸ هزار و ۴۰۰ تن در سال ۱۴۰۲ رسید. افزایش تولید و فروش شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در سال گذشته در حالی به ثبت رسید که ما توامان موفق به کاهش میزان سرباره حوضچه مذاب روی مجموعه از ۱۲ درصد به کمتر از ۷ درصد شدیم. این دستاورد که در میان تولیدکنندگان محصولات گالوانیزه کشور بی‌نظیر است، در یک دوره سه ماهه متوالی و منظم و با برنامه‌ریزی‌ها و محاسبات دقیق به دست آمد. برنامه‌ریزی ما در سال ۱۴۰۳ که به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» مزین شده، تولید ۳۵۰ هزار تن محصول گالوانیزه است که با توجه به ثبت رکورد تولید ۱۷۷ هزار و ۲۸۴ تن در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری، بدون شک در پایان سال از میزان هدف‌گذاری شده عبور خواهیم کرد و گام بلندی در راستای تحقق ظرفیت اسمی مجموعه که ۴۰۰ هزار تن در سال است، برخواهیم داشت. در واقع رکورد تولید در ۶ ماهه نخست امسال، با رشد ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۶۳ هزار و ۸۴) همراه بوده است و تا به امروز با حمایت‌های بی‌دریغ هلدینگ مادر یعنی فولاد مبارکه، ما موفق به تولید و عرضه بیش از ۲۰ گرید متنوع از محصولات گالوانیزه در بازار شده‌ایم. علاوه‌براین، رکورد روزانه و ماهیانه تولید در شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری نیز در همین بازه زمانی ۶ ماهه ابتدایی امسال به ثبت رسید؛ به نحوی که موفق شدیم رکورد روزانه تولید را در فروردین ماه سال جاری معادل یک هزار و ۶۳۰ تن به ثبت برسانیم. رکورد پیشین در این بخش مرتبط با خرداد ماه سال ۱۴۰۲ به میزان یک هزار و ۶۱۳ تن بود. رکورد ماهیانه تولید نیز در حالی در شهریور ماه امسال برابر با ۳۳ هزار و ۶۸۰ تن ثبت شد که رکورد پیشین در این زمینه به میزان ۳۳ هزار و ۵۵۰ تن در اردیبهشت ماه سال جاری به ثبت رسیده بود.

ثبت رکورد حمل روزانه در فروردین ماه امسال به میزان دو هزار و ۴۴۵ تن محصول، دیگر دستاورد مهمی به شمار می‌آید که در نیمه نخست سال جاری در مجموعه حاصل شده است. افزایش ۸ درصدی حمل روزانه محصول در شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در حالی رقم خورد که رکورد پیشین در خرداد ماه ۱۳۹۸ به میزان دو هزار و ۲۶۴ تن به دست آمده بود. یکی دیگر از مهم‌ترین دستاوردهای ما در نیمه نخست امسال، تولید محصولات گالوانیزه استحکام بالای گرید فریتی-بینیتی (FB) بود که در راستای هدف استراتژیک توسعه سبد محصولات در شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری محقق شد. خواص این گروه از فولادها فراتر از محدوده فولادهای استحکام بالای میکروآلیاژی (HSLA) بوده تا شرکت‌های خودروساز کشور با استفاده از آن‌ها بتوانند محصولاتی را با استحکام نهایی و شکل‌پذیری بالاتر و فلنج‌پذیری مناسب‌تر تولید کنند. لازم به ذکر است که این فولادها در ساخت قطعات سازه‌ای خودرو از جمله تیرهای طولی و متقاطع، قطعات رابط بدنه خودرو و انواع قطعات مکانیکی کاربرد دارند. در کنار این دستاوردها، تعمیرات سالیانه شرکت نیز در مرداد ماه امسال به میزان ۶ هزار و ۳۰۰ نفرساعت با بیش از ۳۶۱ فعالیت تعمیراتی با موفقیت، انجام شد و اقدامات موثری در این دوره از تعمیرات سالیانه صورت پذیرفت که از جمله می‌توان به تعویض ۳۵ عدد از رادیانت تیوب‌های کوره آنیلینگ؛ تعمیر، تنظیم و سرویس ۱۴۹ عدد مشعل کوره آنیلینگ؛ تعمیر بخشی از دیواره‌های داخل کوره آنیلینگ؛ تعویض سه عدد رول کوره؛ سرویس کلیه فن‌ها و شست‌وشوی واحد تصفیه‌خانه؛ انجام تنظیمات ولوهای کنترلی واحد نیتروژن؛ تعمیر اساسی جرثقیل‌های سقفی انبار کلاف؛ سرویس و شست‌وشوی واحد کرومات؛ تست الکتریکال پست برق ۶۳ کیلوولت؛ سرویس جک‌های اسکین پس؛ اورهال کمپرسور واحد نیتروژن؛ سرویس کامل کویل کارهای خط تولید و انجام سرویس‌های سالانه کلیه تجهیزات و… اشاره کرد. در یک نگاه کلی می‌توان گفت کلیه اهداف و برنامه‌های شرکت در نیمه نخست امسال به واسطه تلاش و کوشش همکاران و نیز حمایت‌های گروه فولاد مبارکه محقق شده است و امیدواریم در نیمه دوم سال جاری نیز به تمامی آن‌ها جامه عمل بپوشانیم؛ البته این مهم به سیاست‌های اقتصادی دولت جدید در بخش‌های مرتبط همچون مباحث ارزی، حمایت از تولید داخل و… نیز بستگی دارد

به طور مشخص تا به امروز با چه چالش‌هایی در حوزه تولید مواجه بوده‌اید و راهکارهای پیشنهادی جنابعالی جهت رفع موانع موجود چیست؟

شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری یکی از برترین تولیدکنندگان ورق گالوانیزه در کشور به شمار می‌آید که خط تولید ورق گالوانیزه خودروی آن، یکی از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین خطوط تولید در سطح جهان است. در واقع ما می‌توانیم نیاز خودروسازان کشور را به طور کامل تامین کنیم و معتقدیم مادامی که دانش فنی و پتانسیل تحقق این مهم در داخل وجود دارد، بنابراین عدم توجه به پتانسیل‌های داخلی و واردات ورق گالوانیزه به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو، نه تنها دستاورد اقتصادی را به همراه نخواهد داشت بلکه منجر به نتایجی همچون خروج ارز و… که به ضرر منافع ملی نیز هست، خواهد شد. با توجه به اینکه مسائل مرتبط با واردات ورق به درستی در کشور مدیریت نمی‌شود، متاسفانه شرکت‌ها اقدام به تامین برق از بازارهای وارداتی کرده و همین مسئله عملکرد تولیدکنندگان داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بر همین اساس ضرورت دارد حاکمیت و بخش‌های مرتبط به ویژه وزارت صمت از واردات محصولاتی همچون ورق گالوانیزه که با کیفیت عالی و قیمت اقتصادی در داخل تولید می‌شوند، جلوگیری به عمل آورند. در حال حاضر فولادسازان چینی به واسطه رکود ایجاد شده در بازار فولاد این کشور، اقدام به دامپینگ و عرضه بی‌رویه محصولات خود در بازارهای جهانی کرده‌اند که این مسئله می‌تواند قیمت تولیدات فولادی ساخت داخل را رقابتی کند. در چنین شرایطی، برای مثال دولت ترکیه اقدام به افزایش مالیات بر واردات محصولات چینی کرده و یا دولت ایالات متحده آمریکا، اخیرا تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد از چین اعمال کرده است. بنابراین دولت ما نیز باید به این مسئله ورود پیدا کند و با وضع یک تعرفه هوشمند در زمینه مقابله با واردات کالاهایی که نمونه آن‌ها در داخل کشور تولید می‌شود، از وارد شدن آسیب‌های اقتصادی بیشتر جلوگیری کند. صدور مجوز احداث کارخانه‌های جدید تولیدی از سوی وزارت صمت، یکی دیگر از چالش‌هایی به شمار می‌آید که ما امروز با آن روبه‌رو هستیم. در حال حاضر میزان مصرف ورق گالوانیزه در کشور در شرایط بهینه دو میلیون تن برآورد می‌شود؛ در حالی که مجوز ظرفیت تولید چهار میلیون تن از این محصول صادر شده است. بنابراین اگر می‌خواهیم از ایجاد رکود و اخلال در بازار محصولات فولادی به ویژه ورق گالوانیزه جلوگیری کنیم، باید شرایط صادرات را تسهیل کرده و کارشناسی‌های دقیق‌تری را در راستای صدور مجوزهای جدید اعمال کنیم.

اجرای طرح توسعه خط تولید ورق گالوانیزه شماره ۲ شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در چه وضعیتی قرار دارد؟

میزان نیاز خودروسازان داخلی به ورق گالوانیزه در افق ۱۴۰۷ کشور، حدود ۸۵۰ هزار تن برآورد می‌شود. بنابراین شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری احداث کارخانه تولید ورق گالوانیزه شماره ۲ با ظرفیت سالیانه ۴۵۰ هزار تن را با توجه به رسالت خود و همچنین گروه فولاد مبارکه مبنی بر تامین حداکثر نیاز داخلی در دستور کار قرار داده است تا پس از بهره‌برداری از این کارخانه، ظرفیت اسمی تولید خود را به ۸۵۰ هزار تن در سال برساند. کلنگ‌زنی این پروژه با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت و نیز مدیرعامل محترم شرکت فولاد مبارکه انجام شد و هم‌اکنون در حال مذاکره با شرکت‌های برتر تکنولوگ هستیم تا بتوانیم به‌روزترین تکنولوژی تولید گریدهای جدید را در این کارخانه استفاده کنیم. در واقع هدف ما از راه‌اندازی خط تولید شماره ۲، رفع نیاز خودروسازان داخلی به گریدهای جدید ورق گالوانیزه در افق ۱۴۰۷ است و امیدواریم از این طریق بتوانیم گام بلندی را در راستای توسعه و تولید گریدهای خاص برداریم. لازم به ذکر است این طرح که با سرمایه‌گذاری پنج همتی در دست اقدام است، زمینه اشتغال ۸۰۰ نفر را فراهم خواهد کرد که بی‌شک برکات حاصل از آن شامل اقتصاد منطقه، استان و در نهایت کشور خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید