256897

در مسیر پیشرفت؛

ایریتک، طلایه‌دار توسعه صنعت در ایران

دنیای معدن؛ شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) پس از ابطال خصوصی‌سازی در انتهای سال 1399 تاکنون، شاهد سه دوره مدیریتی بوده که آخرین آن از روز 9 مهر ماه 1402 و با حضور محمد مهدی مستقیمی به عنوان مدیرعامل آغاز شده و در حال حاضر یک‌ سال از آن تاریخ گذشته است.

به گزارش دنیای معدن از اخبار فلزات، این در حالی است که در شروع مدیریت جدید، شرکت ایریتک ۱۴ پروژه در سبد پروژه‌های خود داشت که بیش از دو سوم آن‌ها با رکود، کمبود نقدینگی کارفرمایان، کسر بودجه‌های قابل توجه عملیاتی نسبت به قرارداد و زیان ده بودن برخی از آن‌ها، کمبود توان مدیریت پروژه و… مواجه بود. مضاف بر آن، عدم تناسب سطح حقوق و دستمزد پرسنل با متوسط بازار و عدم برخورداری از رفاهیات حداقلی، حجم عظیمی از نارضایتی‌های بدنه سازمان را به دنبال داشت.

تمامی این موارد در کنار سایر مشکلات شرکت باعث شد تا مدیریت جدید با به‌کارگیری نفرات قابل فعال در مجموعه ایریتک و یا از بیرون سازمان، با تشکیل کارگروه‌های متعدد نسبت به حل و فصل سریع مسائل و ساماندهی به وضعیت پروژه‌ها تا حد امکان اقدام کند. رئوس این فعالیت‌ها در دو بخش «پیشبرد پروژه‌ها» و «رشد و توسعه سازمانی» بوده است.

پیشبرد پروژه‌ها:

با هدف پیشبرد پروژه‌ها، سرکشی مستمر مدیرعامل و معاونت پروژه‌ها به سایت پروژه‌ها و اطلاع از تمامی مشکلات آن‌ها و مذاکره با کارفرمایان و شنیدن خواسته‌های ایشان انجام شد. به علاوه، بیش از ۴۰ جلسه بررسی مسائل و مشکلات پروژه‌ها و یافتن راه حل‌های عملیاتی با حضور تمامی معاونت‌ها و مدیران ارشد سازمان و شخص مدیرعامل برگزار شد که نتایج بسیار خوبی نیز برای پروژه‌ها به دنبال داشت. از مهم‌ترین نتایج به دست آمده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-الزام به تحقق برنامه زمان‌بندی راه‌اندازی اولین آرک پروژه فولادسازی قائنات که در دوره مدیریتی قبل وعده داده شده بود و در بهمن ماه ۱۴۰۲ بعد از گذشت ۱۶ سال از آغاز این پروژه و با به‌کارگیری مدیر پروژه توانمند و از سر راه برداشتن موانع داخل سازمانی به انجام رسید.

-به سرانجام رساندن موفقیت‌آمیز اولین ذوب پروژه فولادسازی قائنات در پایان شهریور ماه ۱۴۰۳ و برنامه‌ریزی برای اولین ریخته‌گری آن تا قبل از پایان سال جاری.

-بهبود تیم مدیریت پروژه احیا اردبیل و حصول به پیشرفت‌های قابل توجه 

-بهبود تیم مدیریت پروژه اقلید.

-پیگیری مستمر در ارتباط با جلب همکاری شرکت دانیلی در پروژه فولادسازی و نورد قروه کردستان به منظور شروع هرچه سریع‌تر پروژه اصلی.

-مذاکرات قراردادی و حقوقی متعدد با کارفرمای پروژه تغلیظ سنگ‌آهن سنگان به منظور تغییر مکانیزم اجرایی و مالی قرارداد در بخش‌های مختلف (E , P, C) از قیمت مقطوع به کاست پلاس و همچنین خدمات مدیریتی (MC) که خوشبختانه این موارد طی دو الحاقیه حل و فصل و از ضرر و زیان هنگفت ایریتک در این پروژه جلوگیری شد.

-مذاکره و توافق با شرکت فولاد مبارکه، کارفرمای پروژه افزایش ظرفیت احیا مدول (F) 

-مذاکره و توافق با شرکت فولاد هرمزگان، کارفرمای پروژه افزایش مخازن آهن اسفنجی

-مذاکرات مستمر قراردادی با کارفرمای طلای کردستان و در نهایت امضای الحاقیه‌هایی مبتنی بر تغییر مکانیزم مالی 

-برنده شدن پروژه (EPC) نورد میلگرد شاخه و کلاف میبد در خرداد ماه سال جاری و شروع فعالیت‌های این پروژه و مذاکرات با تکنولوگ‌های مربوطه از تیر ماه.

رشد و توسعه سازمانی:

شرکت بین‌المللی مهندسی ایران به منظور تقویت روند پیشرفت و رشد و توسعه سازمانی خود، اقدامات موثری را انجام داده است که از جمله می‌توان ایجاد واحد استراتژیک و بهره‌گیری از خدمات مشاوران زبده متخصص به منظور تدوین استراتژی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای ایریتک با نظر سهام‌داران شرکت، بازبینی و بهینه‌سازی فرایند خرید به منظور چابک‌سازی هرچه بیشتر فرایند تامین در پروژه‌ها، احیای برند ایریتک با حضور پررنگ در رسانه‌ها و نمایشگاه‌ها و پنل‌های تخصصی با کمک نفرات متخصص تیم جدید روابط عمومی و برگزاری موفقیت‌آمیز مجمع سال ۱۴۰۲ ایریتک اشاره کرد.

انتهای پیام//

 

دیدگاهتان را بنویسید