256900

علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان

تحقق عینی توسعه پایدار و جهش تولید در فولاد سنگان/ حمایت از دانش‌بنیان‌ها در دستور کار است

دنیای معدن: صنعت فولاد در ایران طی سالیان اخیر، زمینه‌ساز تامین نیاز صنایع پایین‌دستی و رشد صادرات غیرنفتی شده است؛ به نحوی که اهمیت این صنعت استراتژیک در توسعه اشتغال‌زایی و رهایی از اقتصاد نفتی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در این بین، آنچه بیش از پیش بر اهمیت رشد تولید در کارخانه‌های فولادی کشور می‌افزاید، تامین پایدار خوراک مورد نیاز فولادسازان بوده که امروز به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان فولاد در بلندمدت تبدیل شده است.

به گزارش دنیای معدن از اخبار فلزات، صنعت فولاد در ایران طی سالیان اخیر، زمینه‌ساز تامین نیاز صنایع پایین‌دستی و رشد صادرات غیرنفتی شده است؛ به نحوی که اهمیت این صنعت استراتژیک در توسعه اشتغال‌زایی و رهایی از اقتصاد نفتی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در این بین، آنچه بیش از پیش بر اهمیت رشد تولید در کارخانه‌های فولادی کشور می‌افزاید، تامین پایدار خوراک مورد نیاز فولادسازان بوده که امروز به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان فولاد در بلندمدت تبدیل شده است. در چنین شرایطی، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ کنسانتره و گندله در کشور، راهبردهای لازم برای شناسایی، مدیریت و عبور از ریسک‌های موجود در صنعت فولاد را مشخص کرده تا کمترین معضلی متوجه هلدینگ مادر یعنی فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد کشور در زمینه تامین پایدار خوراک شود. خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» در راستای بررسی عملکرد شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۳، گفت‌وگویی با علی امرایی، مدیرعامل موفق و باتجربه این شرکت تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در خصوص عملکرد شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در بخش‌های مختلف طی نیمه نخست سال ۱۴۰۳ توضیحاتی ارائه بفرمایید.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کنسانتره و گندله در کشور به شمار می‌آید، همواره تمرکز خود را بر توسعه پایدار و رشد کمی و کیفی تولید طی سالیان اخیر قرار داده است؛ به نحوی که ما توانستیم رکورد افزایش ۳۴ درصدی تولید کنسانتره و رشد ۲۹ درصدی کسب سود خالص را در سال گذشته به ثبت برسانیم. در ادامه با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ بر مبنای جهش تولید با مشارکت مردم، اهداف و برنامه‌های خود را در راستای تحقق این مهم تبیین کردیم و در فروردین ماه امسال، رکورد روزانه تولید کنسانتره به میزان ۱۹ هزار و ۲۰ تن را به ثبت رساندیم. افزایش ۱٫۳ درصدی تولید روزانه کنسانتره در حالی در کارخانه کنسانتره‌سازی محقق شد که رکورد پیشین در آبان ماه ۱۴۰۱ به میزان ۱۸ هزار و ۷۷۰ تن ثبت شده بود. ثبت رکورد حمل ریلی گندله به میزان ۱۴۸ هزار و ۸۹۱ تن توسط ۱۴۲ واگن، دستاورد دیگری بود که در اردیبهشت ماه سال جاری در فولاد سنگان به دست آمد و در همین ماه، ما موفق به ثبت رکورد ماهیانه تولید کنسانتره به میزان ۴۵۰ هزار و ۱۳۰ تن شدیم که با رشد ۱۰٫۵ درصدی نسبت به رکورد پیشین معادل ۴۰۷ هزار تن همراه بود. هم‌زمان با فرارسیدن خرداد ماه سال جاری و آغاز زودتر از زمان انتظار محدودیت‌های برق صنایع، رکورد روزانه تولید گندله به میزان ۲۰ هزار و ۱۱۰ تن را محقق کردیم. علی‌رغم تشدید محدودیت‌های برق در تابستان سال جاری، ما توانستیم ۴۳۷ هزار و ۱۳۵ تن گندله در تیر ماه تولید کنیم که این میزان با رشد ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل ۳۳۵ هزار و ۷۵۷ تن همراه بود. در ۶ ماهه نخست سال جاری علی‌رغم مشکلات زنجیره آهن و فولاد کشور در تامین انرژی و تحمیل عدم‌النفع و کاهش تولید ناشی از قطعی‌های برق طی روزهای خرداد ماه تا اواسط شهریور ماه امسال، با همت مضاعف کارکنان فولاد سنگان توانستیم روند رشد تولید خود را حفظ و علاوه بر ثبت افزایش ۱۵ درصدی در تولید گندله، رشد ۴۲ درصدی در فروش این محصول را در کارنامه خود ثبت کنیم. میزان تولید گندله در کارخانه گندله‌سازی طی ۶ ماهه نخست امسال به حدود دو میلیون و ۷۶۰ هزار تن رسید که این میزان با رشد ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی دو میلیون و ۴۱۱ هزار تن همراه بود. همچنین میزان فروش این محصول در بازه زمانی مذکور نیز دو میلیون و ۷۶۰ هزار تن بود که حاکی از افزایش ۴۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ معادل یک میلیون و ۹۴۵ هزار تن است.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به چه موفقیت‌ها و دستاوردهایی در ۶ ماهه ابتدایی امسال دست پیدا کرده است؟

انتخاب شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به عنوان واحد نمونه صنعتی استان خراسان رضوی برای هشتمین سال پیاپی، یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های شرکت در نیمه نخست سال جاری بود. این موفقیت به واسطه تدوین استراتژی‌های دقیق، کارآمد و علمی و ثبت دستاوردهای درخشان در حوزه‌های مختلف تولید، بازرگانی، سودآوری و مسئولیت‌های اجتماعی به دست آمده است. علاوه‌براین، برای اولین بار موفق به دریافت تقدیرنامه پیشروان چهار ستاره از دهمین همایش جایزه ملی بهره‌وری معدن و صنایع معدنی ایران شدیم که این مهم حاصل عملکرد موفق ما در حوزه شاخص‌های بهره‌وری بوده است. همچنین در دومین اجلاس یکصد برند ملی با رویکرد مسئولیت اجتماعی که تیر ماه امسال برگزار شد، از فولاد سنگان به عنوان شرکت برتر در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی تقدیر به عمل آمد. شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در سطح منطقه و کشور تبدیل شده است و همواره نسبت به ایفای نقش موثر خود در بخش‌های مختلف اعم از آموزشی، درمانی، عمرانی، ورزشی، فرهنگی مذهبی و اجتماعی اقدام کرده است. توسعه روابط صنعت و دانشگاه، یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف و استراتژی‌های فولاد سنگان طی سالیان اخیر محسوب می‌شود. در این زمینه، قرارداد همکاری با دانشگاه فردوسی مشهد در مرداد ماه سال جاری منعقد کردیم و معتقدیم که تولید علم در کشور بسیار پیشرفت کرده و در خصوص مقالات علمی پژوهشی،«ISI»   و… رتبه‌های مناسبی در دنیا کسب کرده‌ایم اما آنچه که باید منجر به بهره‌وری و حال خوب بین صنعت و دانشگاه شود، حرکت به سمت پژوهش‌های کاربردی است که بتوانیم در صنعت از آن‌ها بیشتر استفاده کنیم. در سند نقشه جامعه علمی کشور برای بحث تحقیق و توسعه «R&D» به میزان ۴ درصد تولید ناخالص ملی در نظر گرفته شده و در بهترین حالت ۰٫۷ درصد آن تخصیص داده شده است؛ بنابراین مسئله مهم آن است که پژوهش‌ها و علومی که در دانشگاه‌ها تولید می‌شود، از حالت بالقوه به بالفعل درآید. همچنین دانشگاه‌ها می‌توانند با ارائه راهکارها و پیشنهادی موثر، گام بلندی در رفع معضل بحران انرژی که امروز به یکی از برزرگ‌ترین چالش‌های صنایع مختلف به ویژه فولاد تبدیل شده است، بردارند. در کنار این دستاوردها و در راستای تعهد به ارتقای کیفیت، حفاظت از محیط زیست، ایمنی کارکنان، مشتری‌مداری و توسعه سرمایه‌های انسانی و با حمایت مدیران ارشد سازمان، پس از یک دوره ممیزی دقیق و جامع، موفق به تمدید گواهینامه استانداردهای مدیریت کیفیت (ISO9001:2015)، مدیریت محیط زیست (ISO14001:2015)، مدیریت ایمنی و سلامت شغلی (ISO45001:2018) و اخذ گواهینامه استانداردهای رسیدگی به شکایات مشتریان (ISO10002:2018)، رضایتمندی مشتریان (ISO10004:2018) و مدیریت صلاحیت و پیشرفت کارکنان (ISO10015:2019) شدیم که دستاورد مهمی در حوزه استانداردسازی تولید محسوب می‌شود.

به طور مشخص با چه چالش‌هایی طی ماه‌های اخیر مواجه بوده‌اید و چه تمهیداتی را جهت رفع آن‌ها اندیشیده‌اید؟

در سالی که به نام جهش تولید با مشارکت مردم مزین شده است، ما دستیابی به ظرفیت تولید پنج میلیون کنسانتره و پنج میلیون تن گندله را هدف‌گذاری کرده‌ایم اما در این راستا، با چالش تامین مواد اولیه از جمله کلوخه سنگ‌آهن مواجه هستیم. از این رو در ابتدای امسال با برگزاری جلسات مشترک با واحدهای خرید و تولید، برنامه‌ریزی‌های لازم جهت تامین پایدار مواد اولیه را انجام دادیم و تا پایان نیمه نخست سال جاری، خوشبختانه ۱۰۰ درصد نیاز خود را تامین کرده‌ایم. محدودیت مصرف برق و گاز در زمان پیک مصرف که همان روزهای گرم و سرد سال است، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ما طی ماه‌های اخیر به شمار می‌آید که برای مثال توقف ۷۷ روزه تولید در سال گذشته را به همراه داشته است. در چنین شرایطی، ما اقداماتی نظیر موکول کردن عملیات نگهداری و تعمیرات سالیانه به روزهای قطعی برق و گاز، خرید برق از نیروگاه سمنان به میزان ۷۰ مگاوات و مشارکت با شرکت گاز استان رضوی را انجام داده‌ایم. علاوه‌ براین، پروژه احداث نیروگاه بادی با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون یورو را در دست اقدام داریم که بهره‌برداری از آن، تاثیر بسزایی در تامین پایدار انرژی مورد نیاز فولاد سنگان خواهد داشت. تامین پایدار آب، یکی دیگر از معضلات مهم تولیدکنندگان کنسانتره و گندله در سطح کشور محسوب می‌شود. در همین راستا، دو پروژه احداث خطوط جمع آوری فاضلاب و تصفیه پساب شهری تایباد و خطوط انتقال آب از تصفیه‌خانه و احداث خط لوله انتقال آب از دشت کرات را در مرحله اجرا داریم و به دنبال راه‌اندازی آن‌ها تا پایان سال جاری هستیم. علاوه بر موارد مذکور، زیرساخت حمل‌ونقل که از مهم‌ترین رکن‌های فعالیت‌های بخش معدن و صنایع معدنی به حساب می‌آید، به دلیل توسعه ناکافی و متناسب نبودن ظرفیت فعلی شبکه ریلی و جاده‌ای با فعالان این بخش به مسئله‌ای چالش‌برانگیز تبدیل شده است. در همین زمینه و با هدف حمل پنج میلیون تن گندله، راه‌اندازی واحد بارگیری کامیون با ظرفیت بارگیری سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول در سال جاری را هدف‌گذاری کرده‌ایم؛ چراکه در سال‌های گذشته با چالش انتقال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندله مواجه بودیم و معتقدیم که بهره‌برداری از این پروژه، نقش سازنده‌ای در بهبود زیرساخت حمل‌ونقل منطقه و کشور ایفا خواهد کرد. خرید ۵۰۰ دستگاه کشنده و تریلی به منظور ارتقای ناوگان حمل‌ونقل زمینی محصولات از دیگر اقدامات مهم فولاد سنگان بوده است. همچنین خرید دامپتراک و شاول به منظور توسعه فعالیتهای معدنی و ورود شرکت به عملیات استخراج معادن از دیگر کارهای مهمی است که طی این مدت به انجام رسیده است.

توسعه بومی‌سازی به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در نیمه نخست سال جاری چگونه محقق شده است؟

توسعه بومی‌سازی، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فولاد سنگان در سالیان اخیر به شمار می‌آید که صرفه‌جویی ارزی بالغ بر ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری را برای مجموعه با ساخت داخل ۳۷۲ قطعه و ۱۶ تجهیز به همراه داشته است. در سالی که گذشت، ما موفق به بومی‌سازی ۱۳۱ قطعه و پنج تجهیز شدیم که نتیجه آن، صرفه‌جویی ارزی یک میلیون و ۹۰۰ هزار دلاری بود. در همین راستا، ما بومی‌سازی ۱۴۵ قطعه و پنج تجهیز را در سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ماحصل آن، صرفه‌جویی ارزی دو میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری خواهد بود. بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مرتبط با لاینرها، پمپ‌ها، نوار نقاله، ناحیه کراشر، ناحیه فیلترپرس، گیربکس‌ها، شافت و رول، هم‌زمن و شاول، سیلندرها، شوت‌ها، کوپلینگ‌ها و سایر تجهیزات مانند سرندهای ضایعات‌گیر در کارخانه‌های مختلف فولاد سنگان با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان صورت پذیرفته و مجموعه ما با عقد قراردادهای مهم با شرکت‌های دانش‌بنیان، ضمن ایجاد بستر مناسب برای اشتغال، به قطب دانش‌بنیان صنعتی شرق کشور تبدیل شده است. تاسیس موسسه تحقیقات علم و فناوری شهید علی‌محمدی دانشگاه تهران در اردیبهشت ماه سال جاری و تاسیس پردیس صنایع معدنی فولاد سنگان، از جمله اقدامات فولاد سنگان در راستای حمایت از دانش‌بنیان‌ها و توسعه بومی‌سازی بوده است.

در خصوص طرح‌های توسعه‌ای شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان که در دست اجرا قرار دارند، توضیحاتی ارائه بفرمایید.

طرح‌های توسعه‌ای در شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با هدف حفظ و افزایش کیفیت تولید فعلی، رشد تولید در بلندمدت و توسعه زیرساخت‌ها تعریف شده و در دست اقدام هستند. از جمله این پروژه‌ها که روند اجرایی آن‌ها با سرمایه‌گذاری ۸۷۰ میلیون یورو سرعت قابل‌توجهی به خود گرفته است، می‌توان به افزایش ظرفیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تنی کارخانه گندله‌سازی، احداث کارخانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تنی کنسانتره هماتیتی، احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و بادی جمعا به ظرفیت‌ ۲۵۰ مگاوات، سیستم انباشت مکانیزه باطله (اسپریدر) برای سومین بار در دنیا، تجهیز ناوگان حمل‌ونقل معدنی و صنعتی و احداث تصفیه‌خانه وخطوط انتقال پساب و فاضلاب تایباد به فولاد سنگان اشاره کرد. شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به عنوان یک بنگاه اقتصادی پویا در زنجیره فولاد کشور، در مسیر تحقق اهداف و چشم‌اندازهای خود همواره در تلاش برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای متنوع بوده است و امیدواریم از این طریق بتوانیم ضمن حمایت‌های بی‌وقفه هلدینگ مادر یعنی فولاد مبارکه، در مسیر ارتقای جایگاه صنعت فولاد و رشد درآمدهای غیرنفتی کشور حرکت کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید