257239

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان: باید به سمت استقرار فرایندهای سبز در خطوط تولید برویم

دنیای معدن: مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: با برنامه‌های که تدارک دیده شده و اقداماتی که صورت دادیم، به زودی تولید فولاد سبز در فولاد هرمزگان آغاز می‌شود.

به گزارش دنیای معدن، عطاالله معروفخانی در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی با اشاره به حرکت فولاد هرمزگان در مسیر تولید فولاد سبز، بیان کرد: در سال‌های اخیر موضوع تولید فولاد سبز در میان فولادسازان مطرح دنیا مطرح شده و برخی نیز به این سمت رفته‌اند. چرا که با توجه به تغییرات شدید اقلیمی که کشور ما را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است، باید به سمت استقرار فرایندهای سبز در خطوط تولید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای حرکت کنیم.

وی افزود: با توجه به آلایندگی نسبی صنعت فولاد به ویژه برای روش کوره بلند، از آنجا که بیش از 70 درصد از تولید فولاد در دنیا به این روش تولید می‌شود، تولیدکنندگان مطرح صنعت فولاد در دنیا حرکت‌هایی را در رابطه با تولید فولاد سبز آغاز کرده‌اند و روش‌هایی نیز ابداع و معرفی شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در خصوص اقدامات این شرکت در حوزه فولاد سبز، خاطرنشان کرد: فولاد هرمزگان از پیشگامان حرکت به سمت تولید فولاد سبز بوده و اقدامات متعددی را در این خصوص صورت داده است؛ ازجمله این اقدامات می‌توان به بازیافت انرژی در واحدهای عملیاتی، پروژه ساخت پایلوت احیاء هیدروژنی، سرمایه‌گذاری در طرح استفاده از پساب شهری در تولید فولاد و تعریف پروژه ردپای کربن اشاره کرد.

معروفخانی ادامه داد: دیگر اقدامات ما برای حرکت به سمت تولید فولاد سبز شبیه‌سازی فرایند احیا مستقیم بر پایه هیدروژن، تعیین الزامات استانداردهای 14067 و 14064، اجرای اقتصاد چرخشی در سطوح عملیاتی و فرایندها، کاهش انرژی مصرفی در فرایند تولید آهن با حذف فرایندهای میانی تولید فولاد در پایلوت احیای سنگ آهن به کمک هیدروژن و اجرای اقتصاد چرخشی با بازیافت و فراوری مواد بوده است.

وی طراحی و مهندسی ساخت پلنت RHF در راستای بازیافت ضایعات آهنی شرکت، جاری‌سازی استاندارد مدیریت انرژی در شرکت (ISO 500001. EnMS)، اجرای پروژه مهندسی کارخانه پرعیارسازی باطله‌ها و هماتیت‌های کم‌عیار به روش SMR، اجرای اقتصاد چرخشی با بازیافت مواد به چرخه تولید و تدوین استانداردهای عملیاتی تولید در جهت کاهش مواد مصرفی را از دیگر اقدامات فولاد هرمزگان در راستای حرکت به سمت تولید فولاد سبز عنوان کرد.

معروفخانی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به تولید فولاد سبز در ایران، عنوان کرد: در آینده نه چندان دور راهی به جز رفتن به سمت تولید فولاد سبز نخواهیم داشت و دیر یا زود از سوی دولت‌ها قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با انتشار گازهای گلخانه‌ای وضع می‌شود. امید می‌رود با اقداماتی که صورت دادیم، بتوانیم برای نخستین بار در کشور تولید فولاد سبز را محقق سازیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید