254292

رئیس هیات مدیره شرکت معدنکاران منگنز و کرومیت میامی در گفتگوی اختصاصی با دنیای معدن مطرح کرد:

بخش خصوصی به تنهایی نمی تواند در زمینه ارزش گذاری و دارایی های معدنی اقدام کند

​دنیای معدن- مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت معدنکاران منگنز و کرومیت میامی گفت : موضوع مهم شفاف سازی در عرضه ذخایر معدنی مورد تاکید اهل حرفه است ، اما ارزش گذاری ذخایر و دارایی های معدنی به تنهایی از عهده بخش خصوصی خارج است.

شهرام شریعتی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار دنیای معدن افزود : بررسی ها نشان می دهد در هیچ نقطه دنیا،  در این زمینه دولت ها مداخله ندارند.

ایران از نظر ذخایر معدنی برآورد شده که با داشتن ۲۶ میلیارد تن در منطقه خاورمیانه رتبه اول را دارد و در آسیا پس از چین و هند در جایگاه سوم است‌.

شریعتی خاطرنشان ساخت : اکنون نامه درخواست  ثبت موسسه ارزش گذاری ذخایر و دارایی معدنی به وزارت صنعت،  معدن و تجارت منعکس شده و این نخستین گام جدی در این زمینه ارزیابی می شود.

وی یاداور شد : سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور متولی اصلی امر اکتشافات کشور محسوب می‌شود،  سازمان ایمیدرو نقش توسعه ای در حوزه معادن را ایفا می کند ، سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی در حوزه استاندارد سازی ،خانه معدن ایران تشکل بخش خصوصی در بخش معادن ، اتاق های بازرگانی و...با کمک و همکاری یکدیگر می توانند افق نوینی را پیش روی بخش معدن و صنایع معدنی ایفا کنند.

شریعتی نقش دادستانی کل کشور را در حوزه معادن که از انفال است ، بسیار مهم دانست و گفت : معاونت حقوق عامه و بیت المال دادستانی کل کشور نقش جدی نظارتی در بخش معادن می تواند داشته باشد ، زیرا معادن به عنوان انفال از مصادیق حقوق عامه محسوب می شود.

وی اضافه کرد: نقش نظارتی دادستانی  که بدور از دخالت ایفا شود، سبب جلوگیری از فساد می شود و با ورود به این حوزه در واقع از اهرم قانون اطمینان پیدا خواهد شد.

شریعتی موضوع نگرش بین المللی و منطقه ای در ارتباط با استاندارد سازی گزارش های معدنی را خاطرنشان ساخت و گفت : مذاکراتی با وزارت امورخارجه کشورمان انجام شده تا از طریق کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی " اکو " استاندارد سازی گزارش های معدنی در قالب یک کار مشترک شکل اجرایی به خود گیرد.وی توضیح داد: منظور از این اقدام اینکه 

اعضای اکو در قالب یک کنسرسیوم این فعالیت را داشته باشند و قرار است این موضوع توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در اجلاس معدن کشورهای عضو اکو مطرح شود تا فعالیت استاندارد سازی گزارش های معدنی از یک شکل سازمانی با مشخصه استاندارد ملی به شکل منطقه ای با عضویت اعضای اکوفعالیت کند.

به گفته وی : طی مدت هفت سال از ۱۳۹۶ این مجموعه تعداد ۹ جلد کتاب ترجمه  را در قالب یک تیم هفت نفره به اجرا درآورده،  کتب استانداردهای معدنی با هدف سرمایه گذاری ایمن در معادن و صنایع معدنی به چاپ رسیده است.

شریعتی تصریح کرد: گرداورندگان این مجموعه کتاب‌ها تلاش کرده اند تا دستورالعمل های بین المللی را در خصوص راهکارهای ساده ، اما مطمئن برای تعیین ذخایر  و اطمینان سرمایه گذاران از سرمایه گذاری را ترویج و تثبیت کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید