108472

معدن به کمک تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی می‌آید

دنیای معدن -تعیین شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی رهبر معظم انقلاب برای سال ۹۵، تاکید بر اجرایی شدن و تحقق هرچه بیشتر اهداف اقتصاد مقاومتی است.

اقتصادی که بتواند در برابر تهدیدها و تحریم‌ها مقاوم باشد و به نوعی سایه درآمدهای نفتی بر کشور را کم‌رنگ کند.


بخش‌های مختلفی می‌توانند در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی می‌کنند اما با توجه به تاکیدهای فراوان بر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، توسعه بخش معدن می‌تواند در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نقش پررنگی ایفا کند. البته این موضوع نیازمند توجه هر بیشتر به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در این بخش است. خوشبختانه تاثیر و نقش‌آفرینی بخش معدن و صنایع معدنی در محورهای اقتصاد مقاومتی به طور کامل قابل مشاهده است اما اجرایی شدن و تحقق آن نیازمند ایجاد زیرساخت، شفاف‌سازی و دیگر موضوعاتی است که به دنبال آن بخش معدن با توسعه همراه می‌شود. یکی از اقداماتی که می‌تواند در این میان به تحقق هرچه بیشتر اهداف اقتصاد مقاومتی کمک کند، جذب سرمایه‌های خارجی است.

موضوعی که به دنبال آن شاهد انتقال دانش فنی و فناوری به کشور خواهیم بود. باید این نکته را یادآور شد که ورود سرمایه‌های خارجی نیازمند هموارسازی جاده قوانین و مقررات است. سرمایه‌هایی که سال‌ها به دلیل وضع تحریم‌ها پشت درهای ورودی کشور مانده بود امروز در فرصت ایجاد شده در آستانه ورود به بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بخش معدن است. بی‌شک ورود سرمایه‌های خارجی به بخش معدن و راه‌اندازی طرح‌های معدنی و صنایع معدنی منجر به توسعه بخش معدن، افزایش ارزش افزوده زنجیره تولید، افزایش اشتغالزایی، فاصله گرفتن از درآمدهای نفتی، افزایش تولید داخلی و... می‌شود که همه آنها در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

کتایون ملکی/ روزنامه‌نگار

دیدگاهتان را بنویسید