253473

آغاز فصل گرما و شروع نگرانی فولادی‌ها از محدودیت‌های برقی/ وزارت نیرو همراهی بیشتری نسبت به وزارت نفت با فولادی‌ها داشته است

دنیای معدن: صنعت فولاد در سال های اخیر به دلیل کمبود انرژی در حوزه برق و گاز با زیان های بسیاری همراه شده است. حال بار دیگر با شروع فصل گرما این نگرانی وجود دارد که صنعت فولاد در 1403 نیز از محل قطع برق با زیان در تولید همراه شود.

به گزارش دنیای معدن، تامین زیرساخت ها در بخش های مختلف به ویژه انرژی از مهمترین موضوعات در مسیر رشد صنعت فولاد و تحقق برنامه های آن محسوب می شود.

 

در چند سال اخیر صنعت فولاد به دلیل افزایش مصرف و همچنین عدم بروز شدن نیروگاه ها و عدم ورود نیروگاه های جدید به خطوط تولید برق با مشکلات بسیاری مواجه بودند و در ماه هایی از تابستان با کاهش دیماند مواجه شدند. 

 

عدم تامین زیرساخت ها در بخش انرژی باعث شد تا فولادی ها با ضرر و زیان های بسیاری همراه شوند. 

 

به عنوان مثال در سال 1403  صنعت فولاد  به دلیل عدم تامین انرژی با زیان 3  میلیارد دلاری (1.5  میلیارد دلار از محل کمبود برق) مواجه شد.این در حالی است که 3  میلیارد دلار می تواند در مسیر اجرای توسعه طرح هایی شود که به نفع اقتصاد و صنعت فولاد باشد. 

البته نگاهی به اقدامات صورت گرفته نشان می دهد که وزارت نیرو همراهی بیشتری نسبت به وزارت نفت با فولادی ها داشته است و مسیر را برای ورود فولادی ها و سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه های جدید فراهم کرده است. متاسفانه این مسیر برای سرمایه گذاری در توسعه میادین نفتی  از سوی وزارت نفت هموار نشده و هرچند برخی فولادی ها در این زمینه اعلام امادگی کرده اند و اخیرا مطالعات فنی و اقتصادی آن در دستور کار قرار گرفته است .

 

فراموش نکنیم تامین زیرساخت ها از وظایف فولادی ها برای تولید نیست و احداث نیروگاه از نگاه برخی فعالان این صنعت از سوی تولیدکنندگان کار اقتصادی ای محسوب نمی شود اما حتی با وجود در اختیار داشتن نیروگاه از سوی برخی از فولادی ها همچنان کمبود برق آسیب های خود را به این صنعت وارد کرده است. 

 

آن طور که برنامه ها نشان می دهد تا سال 1405  کمبود برق فولادی ها تامین می شود.  قرار است تا فولادی‌ها ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه احداث کنند که در سال گذشته ۲ فاز از این نیروگاه‌ها وارد مدار شد. امسال نیز پیش‌ بینی می ‌شود که چند فاز دیگر وارد مدار شود تا از این طریق محدودیت ‌های انرژی مرتفع شود. 

 

درواقع می توان این طور پیش بینی کرد که امسال ضرر فولادی ها از محل کمبود برق به نسبت سال گذشته کمتر باشد. اما همچنان کمبود برق آسیب های خود را به صنعت فولاد وارد می کند و باید وزارت نیرو برنامه ریزی مشخصی برای این حوزه داشته باشد. 

 

از سویی دیگر امسال برای چندمین سال پیاپی دیگر نمی توان انتظار غافلگیری از سوی فولادی ها را داشت. البته نگاهی به کارنامه برخی از فولادسازان نشان می دهد در سال گذشته با برنامه ریزی دقیق و ارتقای کیفی تولید موفق به کاهش مصرف انرژی شده اند که خود نقطه مثبتی برای مدیریت مصرف در سال 1403  خواهد بود.

 

 آن طور که پیداست هرچند تامین زیرساخت برای تولید فولاد باید به دست دولت انجام شود اما امروز صنعت فولاد برای تحقق برنامه های تولیدی خود و همچنین حضور مداوم در بازارهای صادراتی نیازمند حضور پرقدرت در این بخش و همچنین سرمایه گذاری در بحث احداث نیروگاه و کاهش مصرف است. تیتر۲۰

 

دیدگاهتان را بنویسید