254817

کارنامه تولید محصول سنگان

دنیای معدن: رشد و توسعه صنعت فولاد در کشور موضوعی است که همواره بر اهمیت آن تاکید شده است. با این حال، تحقق چشم‌‌‌اندازهای ترسیم‌‌‌شده برای این صنعت، مستلزم رشد و توسعه متوازن حلقه‌‌‌های زنجیره فولاد و تامین پایدار مواد اولیه این صنعت است؛ موضوعی که طبیعتا در حلقه‌‌‌های بالادستی زنجیره فولاد رقم می‌‌‌خورد.

به گزارش دنیای معدن، از طرف دیگر، مزیت‌‌‌های نسبی کشور در زمینه منابع معدنی نیز عاملی است که بر اهمیت رشد و توسعه صنعت فولاد در کشور می‌‌‌افزاید. شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان نیز از جمله شرکت‌‌‌هایی است که اساسا با رسالت تامین مواد اولیه صنعت فولاد به ویژه کنسانتره و گندله، به این عرصه ورود کرده است. این شرکت به عنوان تامین‌‌‌کننده اصلی مواد اولیه شرکت فولاد مبارکه شناخته می‌‌‌شود و شاید همین موضوع برای درک اهمیت جایگاه این شرکت در زنجیره فولاد کافی باشد؛ اگرچه شرکت فولاد سنگان در تامین مواد اولیه چندین شرکت دیگر فعال در این زنجیره نیز نقش‌‌‌آفرین است.

شرکت فولاد سنگان یکی از بزرگ‌ترین تامین‌‌‌کنندگان مواد اولیه صنعت فولاد ایران به شمار می‌‌‌آید و نقش انکارناپذیری را در تامین نیاز کشور به گندله ایفا می‌‌‌کند، به طوری که عنوان بزرگ‌ترین شرکت صنعتی شرق کشور را نیز یدک می‌‌‌کشد. این شرکت که در ابتدا با هدف تامین پایدار بخشی از گندله موردنیاز شرکت فولاد مبارکه تاسیس شد، در حال حاضر از واحدهای گندله‌‌‌سازی و کنسانتره‌‌‌سازی خود، هر یک به ظرفیت 5 میلیون تن در سال، بهره‌‌‌برداری می‌‌‌کند. گفتنی است که در چشم‌‌‌انداز شرکت فولاد سنگان برای سال 1404، تولید 7.5 میلیون تن کنسانتره و گندله هدف‌‌‌گذاری شده است. اگرچه شرکت فولاد سنگان رسالت خود را تامین مواد اولیه می‌‌‌داند، اما از انجام طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای و ایجاد زیرساخت‌‌‌ها نیز غفلت نکرده و به طراحی اقدامات گسترده‌‌‌ای در این زمینه پرداخته است که می‌‌‌توانند در آینده‌‌‌ای نزدیک، اهداف و چشم‌‌‌انداز‌‌‌های تولید در این شرکت را محقق سازند.

 

یک نقش استراتژیک

هدف‌‌‌گذاری تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 در کشور، از اهمیت تامین پایدار و باکیفیت مواد اولیه صنعت فولاد از جمله کنسانتره و گندله حکایت دارد؛ موادی که می‌‌‌توانند نقش تعیین‌‌‌کننده‌‌‌ای در آینده صنعت فولاد کشور داشته باشند. در همین راستا، شرکت فولاد سنگان اساسا با هدف تولید و تامین پایدار گندله باکیفیت، در راستای تکمیل زنجیره ارزش صنعت فولاد در کشور و مشارکت در توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست‌‌‌محیطی منطقه شمال شرق تاسیس شده است. شرکت فولاد سنگان در مسیر تامین مواد اولیه صنایع پایین‌‌‌دستی کشور، از مزیت‌‌‌های نسبی قابل توجهی نیز برخوردار است. علاوه بر عضویت شرکت فولاد سنگان در هلدینگ فولاد مبارکه که خود مزیتی ذاتی برای این شرکت به حساب می‌‌‌آید، این شرکت به لحاظ موقعیت جغرافیایی نیز از مزایای بسیاری برخوردار است که از جمله آنها می‌‌‌توان به دسترسی به بزرگ‌ترین معادن سنگ‌‌‌آهن شرق کشور اشاره کرد.

عملکرد تولید محصول در شرکت فولاد سنگان در نمودار یک ارائه شده است. چنان‌‌‌که در نمودار نیز مشاهده می‌‌‌شود، این شرکت تولید گندله خود را از یک میلیون و 96 هزار تن در سال 1396 به عنوان نخستین سال فعالیت این شرکت، به بیش از 3 میلیون و 633 هزار تن در سال 1402 رسانده است. علاوه بر آن، بررسی عملکرد تولید کنسانتره در شرکت فولاد سنگان نیز روند رشد پیوسته‌‌‌ای را در سال‌‌‌های اخیر نشان می‌‌‌دهد. گفتنی است که شرکت فولاد سنگان در حالی از مرز 4 میلیون تن تولید کنسانتره در سال 1402 عبور کرده که این میزان نسبت به سال 1401 حدود 33 درصد بیشتر است. بدیهی است که اگرچه تولید کنسانتره همچنان روندی نوپا در شرکت فولاد سنگان به حساب می‌‌‌آید، اما رشد چشمگیری را تنها در مدت چهار سال فعالیت خود به ارمغان آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید