255432

بومی سازی کمپرسور سانتریفیوژ؛ انقلابی بزرگ در صنایع ایران

دنیای معدن: شرکت ملی فولاد ایران از گام استراتژیک این شرکت در راستای بومی سازی کمپرسور سانتریفیوژ در واحدهای تولید آهن اسفنجی (احیای مستقیم) کشور به روش پرد خبر داد.

به گزارش دنیای معدن ، حسن پایاب مدیر تولید، بومی سازی و پژوهش شرکت ملی فولاد در این باره اظهار داشت: فناوری تولید آهن اسفنجی به روش پرد، یک روش منحصر به فرد ایرانی است که در سال های گذشته بومی سازی شد.

کمپرسور سانتریفیوژ به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات این فناوری است که وارد کشور می شود. شرکت ملی فولاد ایران از دو سال پیش، با توجه به مشکلات تامین و تحریم این قطعه استراتژیک توسط سازنده اصلی، اقدامات لازم را برای بومی سازی کمپرسور سانتریفیوژ آغاز کرده است.

مدیر تولید، بومی سازی و پژوهش شرکت ملی فولاد ایران گفت: طبق اسنادی که اواخر تیر امسال با شرکت فولاد کردستان امضا شده، قرار است کمپرسور سانتریفیوژ برای طرح احیای مستقیم بیجار با همکاری شرکت های توانمند داخلی طی 18 ماه ساخته شود.

پایاب با اشاره به اینکه با ساخت موفق این فناوری در ایران، انقلابی بزرگ در زمینه ساخت این نوع کمپرسورها رخ خواهد داد، اذعان کرد: کمپرسورهای سانتریفیوژ به جز صنعت فولاد، در حوزه های مختلف دیگر از جمله نیروگاه ها نیز قابل استفاده خواهد بود.

وی ادامه داد: تاکنون، برای تامین این کمپرسور تنها دو گزینه "خرید از چین" یا "خرید برند اصلی با قیمت بالا و استفاده از واسطه ها"، مواجه بوده ایم اما اینک در آستانه شکستن این انحصار و محدودیت ها هستیم.

مدیر تولید، بومی سازی و پژوهش شرکت ملی فولاد با بیان اینکه یکی از بخش های بسیار حیاتی کمپرسور سانتریفیوژ، ایمپلر است، تصریح کرد: برنامه ساخت و استفاده از این قطعه، پیشتر برای طرح فولاد میانه به اجرا گذاشته شده بود اما نتیجه مثبتی دربر نداشت اما خوشبختانه، برنامه ساخت، در گام دوم، به نتیجه رسید و با موفقیت در طرح فولادی مذکور راه اندازی شد.

مزیت های کمپرسور سانتریفیوژ

پایاب با اشاره به مزیت های کمپرسور سانتریفیوژ نسبت به لوپ تایپ خاطرنشان کرد: کمپرسور سانتریفیوژ در فناوری پرد و میدرکس از نظر سرمایه گذاری، قطعات مصرفی و تعداد، نسبت به کمپرسور لوپ تایپ، بهینه تر است و حتی شرکت میدرکس به تغییر این فناوری تمایل پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بهره گیری از کمپرسورهای سانتریفیوژ بومی سازی شده، 10 میلیون یورو صرفه جویی ارزی به همراه خواهد آورد، تاکید کرد: در حال حاضر برای واحدهای احیای مستقیم پرد، 12 عدد کمپرسور نیاز داریم و بدون شک، با راه اندازی موفق این کمپرسورها، 30 واحد احیای مستقیم موجود در ایران به سمت استفاده از نوع ساخت داخل، خواهند رفت.

مدیر بومی سازی شرکت ملی فولاد همچنین خبر داد: طی دو ماه آینده برنامه ساخت این قطعه به فراخوان گذاشته می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید