255686

گام بلند دیگر فولاد مبارکه در راستای تأمین نیاز خودروسازان

دنیای معدن: بهزاد بهادرانی، مدیر ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه: نیاز خودروسازان هر روز گسترش پیدا می‌کند و با نیاز یک تا دو دهه پیش کاملاً متفاوت است. ما سعی کردیم این موضوع را به‌موقع پاسخ بگوییم و با تبدیل فرایند HNX به H2 توانستیم بخشی از نیازهای خودروسازان را تأمین کنیم.

هرچند در این سال‌ها سعی کردیم به‌طور متوسط دو تا سه گرید جدید را در ناحیه نورد سرد تولید کنیم که یکی از نقاط کلیدی برای رسیدن به این گرید فرایند آنیلینگ و کیفیت خطی این ورق است که محقق نخواهد شد، جز با فرایند H2 که خوشبختانه با ایجاد ۱۶ پایه این امر تا حدودی انجام شده است.

اکبر نادری درباغشاهی، رئیس خطوط آنیلینگ و شستشوی الکترولیتی: برای اجرای این پروژه باید بالغ‌بر ۲ هزار ردیف قطعه در بخش‌های برق، مکانیک، هیدرولیک و پنوماتیک نصب می‌شد. در نخستین گام، تأمین این قطعات حائز اهمیت بود. رویکرد اصلی سازمان این بود که از محل تأمین داخل و بومی‌سازی این کار انجام شود. این ۲ هزار ردیف قطعه تقریباً ۲۲ هزار عدد قطعه را تشکیل می‌دادند که خوشبختانه حتی برخی قطعات خاص با لحاظ کردن پارامترهای کیفی آماده‌سازی و نصب شد.

یکی از مهم‌ترین قطعات این پروژه خود پایه آنیلینگ بود که تکنولوژی ساخت آن در انحصار برخی شرکت خارجی نظیر اتریش، آلمان و چین بود و فولاد مبارکه برای اولین بار می‌خواست پایه آنیل بسازد. به همین منظور از پایه‌های موجود یک متالوگرافی انجام دادیم، ورق را مهندسی معکوس کردیم و در نهایت از این طریق مشکل تأمین ورق را حل کردیم. همچنین موتورهای الکتریکی و ایمپلر پایه دو قطعه فوق‌العاده حساس بودند. موتورهایی که در پایه هیدروژن کار می‌کنند دور خیلی زیادی دارند و در دمای ۷۰۰ درجه کار می‌کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید