256204

شاگرد اول ۷ طرح فولادی / راه اندازی واحد فولادسازی «غدیر نی ریز» و ورود به دوران جدید

دنیای معدن: شرکت فولاد غدیر نی ریز با بهره برداری از واحد فولادسازی خود را برای حضور موفق در بازار‌های جهانی آماده می‌کند. تولید محصولی با کیفیت بالا و استاندارد‌های خاص می‌تواند مهر تاییدی بر این موفقیت باشد. پیش‌تر نیز در سال گذشته این مجموعه موفق به کسب بالاترین سوددهی در میان شرکت‌های ۷ طرح فولادی شده بود حال با بهره برداری از این واحد باید خود را برای سالی پر بار آماده کند.

از سویی دیگر همکاری این مجموعه با کارشناسان شرکت دانیلی و اخذ استانداردهای آنها نیز حاکی از آن است که غدیر نی ریز به دنبال تولید فولاد با استانداردهای خاص است. 

 

اما کسب این استانداردها چه دستاوردی به همراه دارد؟ 

دریافت استانداردهای خاص نشان می دهد که یک مجموعه فولادی محصولی با کیفیتی در سطح کیفیت ها و استانداردهای جهانی تولید می کند و این موضوع می تواند بر بازاریابی اثر مستقیم داشته باشد. از سویی دیگر این نگاه باعث می شود که تا مجموعه فولاد غدیر نی ریز حضور مستمر در بازارهای صادراتی داشته باشد. 

 

درواقع تاکید بر اخذ استانداردهای خاص در نهایت منجر به افزایش فروش صادراتی این مجموعه می شود. بر این اساس می توان پیش بینی کرد غدیر نی ریز در سال جاری امار خوبی از صادرات خود را به ثبت می رساند. 

حفظ جایگاه نخست سوددهی 

همانطور که اشاره شد بهره برداری از این طرح و عرضه محصولی با استانداردهای خاص منجر به فروش حداکثری در حوزه صادرات می شود و در نهایت سوددهی غدیر نی ریز را افزایش می دهد. اما این افزایش سوددهی تنها به دلیل افزایش صادرات نخواهد بود. 

 

برنامه ریزی های این مجموعه بر پایه هزینه تمام شده پایین در تولید است. بی شک افزایش تولید در واحد آهن اسفنجی می تواند یکی از اقدامات در حوزه کاهش قیمت تمام شده باشد. 

از سوی دیگر تامین انرژی از دیگر برنامه های این مجموعه است، و در فولاد غدیر نی ریز در حوزه آب دسترسی به آب خلیج فارس و اتصال به خط اصلی در دستور کار قرار گرفت و این موضوع اجرایی شد. در حوزه برق نیز احداث برق سبز با همکاری شرکت توان در حال احداث نیروگاه خورشیدی است که 5  مگاوات جدید نیز در سال جاری وارد مدار می شود اما احداث نیروگاه نیز از دیگر برنامه های این مجموعه است که به تولید با قیمت تمام شده کمتر کمک خواهد کرد. 

 

چنین دیدگاهی در مجموعه فولاد غدیر نی ریز باعث شد تا سال گذشته با تدابیر مناسب بالاترین سود را ایجاد کند و رتبه اول این شاخص را در طرح‌‌‌های هفت‌گانه به دست آورد. 

 

حال با راه اندازی واحد فولاد سازی می توان انتظار داشت تا فولاد غدیر نی ریز این جایگاه را در سال 1403  نیز حفظ کند و بالاترین سوددهی را به همراه داشته باشد. 

فعالیت تنها در بورس وحذف واسطه ها

اما یکی از دلایل اصلی برای این سوددهی را باید حذف واسطه ها دانست . یکی از استراتژی های مهم فولاد غدیر نی ریز برای سوددهی بیشتر و تامین نیاز بازار، حذف واسطه ها در خرید و فروش است . حضور واسطه ها در بازار فولاد بارها توانسته تعادل بین عرضه و تقاضا را برهم زده و افزایش قیمت را به همراه داشته باشد.

 

اما فولاد غدیر نی ریز بر این باور است که باید واسطه ها از بازار حذف شوند و این هم به نفع تولید کننده و هم مصرف کننده است. در نتیجه این نگاه، فولاد غدیر نی ریز هیچ نوع خرید و فروشی را خارج از بورس انجام نخواهد داد و همین موضوع می تواند یک گام دیگر در افزایش سوددهی هایش باشد. از سویی دیگر این نگاه باعث می شود تا این مجموعه عملکرد شفافی از خود به جای بگذارد. 

در نتیجه تمامی موارد یاد شده، فولاد غدیر نی ریز یکی از مجموعه های موفق در میان 7  طرح فولادی است که حالا با رکودرزنی در تولید آهن اسفنجی و بهره برداری از واحد فولاد سازی بهاری پر بار را پشت سر گذاشته و خود را برای ادامه این مسیر با توان بیشتر برای 3  فصل باقی مانده 1403  آماده می کند. تیتر۲۰

 

 

دیدگاهتان را بنویسید