255331

مس فیلیپین در سیطره چین؟

دنیای معدن: شرکت آلومینیوم چین موسوم به چینالکو در حال بررسی سرمایه‌‌‌گذاری در معدنی است که قرار است به بزرگ‌ترین معدن طلا و مس فیلیپین تبدیل شود تا بخشی از تلاش‌‌‌ها برای تقویت ردپای جهانی خود باشد. شرکت دولتی چینی معروف به چینالکو ممکن است سهامی به ارزش حدود ۲ میلیارد دلار در شرکت منابع اندوفیل فیلس به دست آورد.

به گزارش دنیای معدن از بلومبرگ، Sagittarius Mines توسعه دهنده پروژه تمپاکان در جزیره جنوبی میندانائو است. مردم محلی گفتند که خانوادهSy در میان ثروتمندترین قبیله‌‌‌های فیلیپین، سهامدار عمده پروژه تمپاکان است. پس از آغاز تولید، هدفی که در حال حاضر برای سال ۲۰۲۶ تعیین شده است، تبدیل این معدن به بزرگ‌ترین معدن در فیلیپین خواهد بود.

یکی از کارشناسان گفت که سرمایه‌‌‌گذاری شرکت چینالکو به ایجاد ثبات مالی برای پروژه کمک می‌کند و این شرکت احتمالا بخشی از خروجی معدن را خریداری می‌کند. به عقیده مردم محلی ملاحظات در حال انجام است و ممکن است شرکت‌ها همچنان در مورد پیگیری معامله تصمیم نگیرند و افزودند که این پروژه می‌تواند توجه سایر بازیگران صنعت را نیز جلب کند. نگرانی‌های ژئوپلیتیک با توجه به تنش‌‌‌های اخیر بین چین و فیلیپین بر سر ادعاهای ارضی در دریای چین جنوبی، مانع دیگری است.

چینالکو، بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم دولتی چین، در معادن مختلف از گینه تا پرو سرمایه‌‌‌گذاری کرده است تا مواد خام را برای بزرگ‌ترین کشور مصرف‌کننده کالا در جهان تامین کند. سایر شرکت‌های چینی از جمله شرکت گروه معدن زیجین در حدود یک دهه گذشته به دنبال دارایی‌‌‌هایی در سطح جهان بوده‌‌‌اند و به فلزات صنعتی اصلی از جمله مس توجه کرده‌‌‌اند؛ کمپینی که گهگاه باعث ایجاد مقاومت محلی می‌شود.

 

سخنگوی Sagittarius Mines از اظهارنظر خودداری کرد. یکی از نمایندگان چینالکو و برخی مقامات بلافاصله به تماس‌‌‌های تلفنی و ایمیل‌‌‌هایی که به دنبال اظهارنظر بودند، پاسخ ندادند. هنگامی که از یکی از نمایندگان خانواده Sy در مورد یک معامله بالقوه سوال شد، گفت: «همه اینها شایعه است.» حرکت بالقوه چینالکو نشان‌‌‌دهنده روند گسترده‌‌‌تری در سراسر صنعت معدن‌کاری جهانی است و تولیدکنندگان بزرگ با پیش‌بینی افزایش تقاضا برای این فلز که کلید انتقال انرژی و مراکز داده است، برای توسعه تولید مس عجله دارند.

قبل از حذف برخی از جرقه‌‌‌های قیمتی که عمدتا ناشی از ضعف در اقتصاد چین است قیمت مس در ماه مه به رکورد جدیدی رسید. با توجه به اینکه انتظار می‌رود مصرف افزایش یابد، همچنان کسری عرضه در برابر تقاضا در درازمدت ظاهر می‌شود؛ در حالی که یافتن معادن بزرگ جدید دشوار است و ساخت آنها پرهزینه است. پروژه تامپاکان پس از کشف سه دهه پیش، با خروج گلنکور در سال ۲۰۱۵ و با افزایش نگرانی‌های نظارتی، از جمله ممنوعیت استخراج معادن روباز در فیلیپین که در سال ۲۰۲۱ لغو شد، سال‌ها متوقف شده است.

رئیس‌جمهور فردیناند مارکوس جونیور به دنبال احیای صنعت معدن در فیلیپین برای حفظ یکی از سریع‌‌‌ترین اقتصادهای آسیایی است. تخمین زده می‌شود که تمپکان می‌تواند سالانه به طور متوسط ۳۷۵‌هزار تن مس و ۳۶۰‌هزار اونس طلا در یک دوره ۱۷ ساله تولید کند.

خانواده Sy کنترل SM Investments Corp، بزرگ‌ترین شرکت فیلیپین از نظر ارزش بازار را در اختیار دارد که مالک بزرگ‌ترین وام دهنده و توسعه دهنده مرکز خرید کشور است. این شرکت دارای سهام اقلیت در شرکت توسعه معدن و توسعه اطلس است که یک معدن مس را در استان مرکزی سبو اداره می‌کند. به علاوه خانواده و برادران Sy سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌هایی در خارج از این مجموعه دارند، از جمله سهام هنری سای جونیور در شبکه برق کشور.

 

دیدگاهتان را بنویسید